DIIS Policy Brief

Væbnede grupper er kommet for at blive

Det er tid til en mere pragmatisk international tilgang til grupperne
icrc-armed-groups
En medarbejder fra den internationale Røde Kors Komité diskuterer principperne omkring internationale humanitære rettigheder med medlemmerne af den colombianske væbnede gruppe National Liberation Army © Getty images/ICRC/ARREDONDO, Juan

Anbefalinger
Donorer og internationale organisationer bør:
■ Tilskynde til pragmatisk politisk kontakt medorganiserede væbnede grupper (OVG). Manglende kontakt fra staters og donorers side går ud over beskyttelsen af civilbefolkningen.

■ Overveje at finansiere professionelle netværkog fremme forskning og uddannelser på forskellige niveauer, når det gælder effektiv kontaktmed OVG’er.


Ikke-statslige, væbnede aktører er væsentlige deltagere i de fleste konflikter i disse år. Det internationale samfund er ofte tvunget til at være i kontakt med disse aktører for at sikre humanitær hjælp til civilbefolkningen eller for at afslutte væbnede politiske konflikter. Det debatteres for tiden, hvor og hvornår man skal indgå i en sådan kontakt. Vi foreslår en mere pragmatisk tilgang.

De fleste konflikter involverer i dag såkaldt organiserede væbnede grupper (OVG’er, på engelsk ofte kaldet Armed Non-State Actors eller ANSAs), der kæmper mod regeringsstyrker og/eller andre OVG’er. OVG’er spænder fra oprørshære og militser til selvbestaltede vagtværn og lokale bander, og fælles for dem er, at de udøver en vis grad af kontrol over et område eller dele af en befolkning. Nogle OVG’er nyder en vis legitimitet i dele af befolkningen, fordi de kan træde ind i et magttomrum og give sikkerhed og andre serviceydelser til befolkningen i de områder, de kontrollerer.Nogle har også nødhjælpsafdelinger og sundhedskomitéer. Det internationale samfund er i stigende grad opmærksom på dette og begynder at tage OVG’ernes rolle i betragtning, når man involverer sig i væbnede konflikter.Vi har gennem interview med vigtige humanitære aktører og FN-organisationer i Genève og New York observeret et skifte i kontakten med OVG’er. Hvor fokus før udelukkende var på humanitær adgang og levering af hjælp, ser vi stadig mere kontakt til OVG’erne med politiske formål og konfliktløsning for øje. Det endelige mål med kontakten er nu i stigende grad at begrænse eller afslutte volden.

Kontakt med OVG’er drejer sig ikke kun om humanitær adgang, men også i stigende grad om at beskytte civilbefolkninger og skabe politisk spillerum for en løsning af de væbnede konflikter.

Humanitære formål
Siden starten af 00’erne har det internationale samfunds kontakt med OVG’er været begrænset. Kontakten har været fokuseret på at få humanitær adgang til civilbefolkninger under OVG-kontrol snarere end på at forbedre beskyttelsen af civile eller løse konflikterne. Dette skyldes ikke mindst indførslen af regler, der har til formål at stoppe finansieringen af forbudte terroristorganisationer.

Levering af humanitær hjælp til konfliktramte befolkninger har således været det primære mål for mange organisationer, som f.eks. United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA), Den internationale Røde Kors Komité og FN’s Fødevareprogram. For at få humanitær adgang skal internationale organisationer og NGO’er etablere kontakt med de militære dele af OVG’erne, men når det gælder andre serviceydelser, som f.eks. sundhedstjenester eller uddannelse, foregår kontakten med OVG’ernes nødhjælpsafdelinger. Det har været kilde til en del debat blandt humanitære aktører, om sidstnævnte typer serviceydelser bør indgå i kontakten, fordi de ikke ses som del af den umiddelbare indsats for at redde liv.

Når OVG’er har militær kontrol over områder og befolkninger, har de ifølge den humanitære folkeret visse forpligtigelser. Ifølge praktikere, der arbejder med OVG’er, er der en klar frygt blandt statslige aktører for at legitimere væbnede grupper ved at anerkende at OVG’er har forpligtelser. Samtidig er OVG’erne selv usikre på deres ansvar og spørger ofte: “Er vi forpligtet til at overholde den humanitære folkeret? Er det vores ansvar, eller er det ikke?”

Kontakt mellem det internationale samfund og OVG’er forekommer oftest, når OVG’en:
■ har brug for opbakning fra befolkningen og har interesse i at øge sin legitimitet
■ leverer serviceydelser, som f.eks. uddannelse, arbejde, beskyttelse, lov og orden, sikkerhed osv.

■ har en hierarkisk organisation og klare kommandostrukturer

■ har kontrol over et område.


Politiske formål
Det er i stigende grad ved at gå op for praktikere – fra humanitære hjælpearbejdere til diplomater og udviklingsorganisationer – at de er nødt til at øge kontakten med OVG’er for at forbedre beskyttelsen af civilbefolkninger og skabe politisk spillerum for en løsning af de væbnede konflikter. Det er resultatet af to sammenhængende udviklinger:
  • En voldsom stigning i humanitære behov og en historisk mangel på økonomiske midler til at dække disse behov. Ekstrem fattigdom og svage eller fraværende statslige institutioner er de væsentligste faktorer i denne udvikling.
  • En eksplosiv udvikling i antallet af OVG’er siden det arabiske forår i 2011 og starten af den syriske borgerkrig (se graf). Vigtige internationale aktører anerkender samtidig, at i situationer med konflikt og sammenbrud af stater, er der nogle OVG’er, der kan anses for at være “regeringer in spe”, fordi de fungerer som de facto-myndigheder. I nogle tilfælde er OVG’erne de eneste organiserede aktører, som det internationale samfund kan gå i dialog med.
Kontakt med OVG’er er i overensstemmelse med FN’s nye tilgang til skrøbelige og konfliktramte starter. Denne tilgang understøtter ideen om “the primacy of the political”, altså at fred hverken kan opnås eller opretholdes med militære midler alene, men at løsninger ofte kun kan findes via politisk involvering. I 2015 udgav FN’s uafhængige High-level Panel on Peace Operations (HIPPO) en evaluering af FN’s aktuelle fredsbevarende operationer og de fremtidige behov. HIPPO konkluderede, at FN’s Sikkerhedsråd havde en tendens til først at tage sig af væbnede konflikter og nødsituationer, når de havde udviklet sig. Dette skete på trods af, at Sikkerhedsrådet har mandat til at skride ind i den tidlige fase af en væbnet konflikt. Da FN i stigende grad ønsker at gribe tidligere ind i aktuelle konflikter, forekommer ønsket om politisk kontakt til OVG’er nu at stå højere på dagsordenen. I bestræbelserne på at fremme denne dagsorden skrev FN’s afdelinger for politiske forhold (DPA) og for fredsoperationer (DPKO) i 2017 et ”aide memoire”, (et uformelt mødereferat) der handler om hvordan FN-aktører på alle niveauer kan støttes i den politiske kontakt med OVG’er og dermed øge FN’s kapacitet inden for dette område. Dette papir indeholder en række indikatorer for, hvornår politisk kontakt er mulig:
  • Den generelle opbakning til den pågældende OVG
  • De tjenester, OVG’en yder
  • OVG’ens kontrol over området
  • De politiske kritikpunkter, som OVG’en repræsenterer
  • Om politisk kontakt med OVG’en har afgørende betydning for løsning af konflikten
  • Kommandostrukturen i OVG’en
  • Om OVG’en har til hensigt at overholde den humanitære folkeret
Pragmatisme vs. frygt for legitimering af OVG’er
Det nævnte aide memoire har ikke fået den opbakning og opmærksomhed, det fortjener. FN-embedsmændene bag det lægger da heller ikke skjul på, at processen med at udfærdige det var en svær balancegang. Medlemslandene – og særligt dem, der selv er involveret i en væbnet konflikt med OVG’er – er ikke opsatte på eller trygge ved at involvere OVG’erne. Deres største frygt er, at kontakt vil legitimere og anerkende disse aktører og dermed udhule statens suverænitet. Nogle stater tillader, at internationale organisationer har kontakt med OVG’er med humanitært formål, og andre vender det blinde øje til, men mange stater afviser enhver form for kontakt og beskylder OVG’erne for at bruge internationale og ikke-statslige organisationer (NGO’er) til at opnå legitimitet og anerkendelse. Embedsmændene i FN mener dog, at det er nødvendigt at involvere OVG’er og at kontakt aldrig kan legitimere disse grupper. Som en formulerer det: “Vi er nødt til at kunne tale med alle dem, vi har brug for at tale med, i forbindelse med vores operationer. Staterne behøver ikke give os tilladelse til at gøre det, vi gør”. Alligevel er muligheden for at opnå legitimitet den stærkeste motiverende faktor, når det drejer sig om at overtale OVG’er til at indgå i en humanitær eller politisk dialog.
Pragmatisk kontakt med OVG’er står i kontrast til de mange år med ikke-involvering, der hovedsageligt skyldes terrorbekæmpelsespolitikkerog terrorlister.

Særlige retningslinjer for kontakt med OVG’er kunne støtte internationale organisationer og stater, som tænketanken Chatham House har foreslået i et nyligt notat. Erfaringen viser dog, at sådanne retningslinjer oftest kun følges, når det passer ind i staternes egne politiske dagsordener og geopolitiske ambitioner. Som nævnt varierer de suveræne staters praksis, når det gælder kontakt med OVG’er, fra direkte afvisning til delvis accept. International kontakt med OVG’er bestemmes i høj grad af de umiddelbare praktiske forhold og udsigten til resultater, og i mindre grad af et normativt eller principielt sæt retningslinjer. Derfor denne teksts indledende efterlysning af en mere pragmatisk tilgang – det vil sige en tilgang med fokus på at gøre det, der fungerer bedst i enhver kontekst og anerkende den virkelige verdens betingelser, der både sætter rammer for handlemuligheder og resultater. Den spirende tendens i retning mod en pragmatisk kontakt med OVG’er står i kontrast til de mange år med ikke-involvering, der hovedsageligt skyldes terrorbekæmpelsespolitikker og terrorlister. Dette kan forhåbentligt føre til en mere realistisk strategi over for OVG’er med det formål at få afsluttet de væbnede konflikter. Der vil dog stadig være behov for at udvikle mere viden om og en bedre forståelse af OVG’er, de befolkninger, der lever under deres kontrol, samt dilemmaerne omkring kontakt og legitimering. Derfor er der også behov for mere uddannelse og videndeling blandt folk, der arbejder internationalt med politisk kontakt med OVG’er.
ikke-statslige-konflikter

DIIS Eksperter

Finn Stepputat
Fred og vold
Emeritusforsker
+45 3269 8685
Væbnede grupper er kommet for at blive - cover
Væbnede grupper er kommet for at blive
Det er tid til en mere pragmatisk international tilgang til grupperne