DIIS Policy Brief

Den danske ledelse af NATO’s træningsmission i Irak

USA’s retræte fra Mellemøsten kan betyde fald i efterspørgslen på danske kapaciteter
forsvaret-træningsmission-irak-nato-usa

Danmark har i en årrække ydet solide bidrag til amerikansk ledede interventioner på især Balkan og i det bredere Mellemøsten. I takt med at den amerikanske efterspørgsel falder, rejser det spørgsmålet om, hvad der nu skal ske med danske kapaciteter, der er tilpasset denne type opgaver.

Hovedpointer
  • Det danske forsvar har gennem en årrække opbygget ekspertise, der muliggør danske bidrag af høj kvalitet til missioner som NATO Mission Iraq (NMI). Det giver Danmark anerkendelse samt gode muligheder for at byde ind på sådanne missioner i fremtiden.
  • USA’s exit fra Mellemøsten vil imidlertid formentlig føre til et umiddelbart fald i efterspørgsel efter danske bidrag til missioner som NMI. Det bør på den baggrund overvejes, i hvilket omfang de danske kapaciteter kan gøre nytte inden for andre rammer og/eller – alternativt – om kapaciteten skal gentænkes i fremtidig dansk forsvarsplanlægning.

Den 24. november 2020 overtog Danmark ledelsen af træningsmission NATO Mission Iraq (NMI), der er i Irak for at reformere den irakiske sikkerhedssektor samt bidrage til kapacitetsopbygning af de irakiske sikkerhedsstyrker. Missionen ligger i logisk forlængelse af næsten to årtiers massivt dansk engagement i det bredere Mellemøsten og i Irak. Spørgsmålet er imidlertid, hvorvidt den tidsalder, der startede med angrebet på USA den 11. september 2001, lakker mod enden, samt hvorledes den danske mission skal ses i lyset af en ny tidsalder, hvor USA ikke længere i samme grad som tidligere har appetit på militære interventioner langt fra egne grænser?

I kølvandet på USA’s kaotiske tilbagetrækning fra Afghanistan står det således klart, at USA lægger an til en markant mindsket tilstedeværelse i Mellemøsten og Centralasien. I Irak er presset for et amerikansk exit fra landet ligeledes steget støt, og i juli 2021 annoncerede Præsident Biden, at amerikanske kamptropper ville forlade landet inden årets udgang. Dette førte imidlertid ikke til en fuldstændig amerikansk tilbagetrækning men til, at den amerikansk-ledede koalition Operation Inherent Resolve (OIR), der er den internationale koalition imod ISIL, i december 2021 ændrede karakter i Irak fra kampmission til en mere tilbagetrukket ’advise and assist’ mission.

Dette afspejler desuden, at der i Irak, trods betydelige strømninger imod en amerikansk tilstedeværelse, stadig er efterspørgsel på assistance til opbygning af landets sikkerhedssektor. Det har stor betydning for også NATO’s rolle i Irak. NMI blev etableret på baggrund af NATO-topmødet i Bruxelles i 2018 og er en træningsmission, der er designet til at yde kapacitetsopbygning til den irakiske sikkerhedssektor – både inden for militæruddannelse samt inden for det irakiske forsvarsministerium. Træningsmissionen, der består af ca. 500 mand fra flere NATO-lande, blev indledningsvis ledt af Canada, og i november 2020 overgik kommandoen til Danmark under først generalløjtnant Per Pugholm Olsens og sidenhen generalløjtnant Michael Lollesgaards kommando.

Beslutningen bekræfter Danmarks status som
kerneallieret i NATO, og beslutningen sætter også en streg under, at Danmark er en troværdig, ansvarlig partner i en tid, hvor international solidaritet, multilateralt samarbejde og kollektivt forsvar aldrig har været vigtigere.
Udenrigsminister Jeppe Kofoed under førstebehandlingen af B159 om dansk ledelse af NMI

Baggrunden for den danske ledelse af NMI 2020-2022

Mens den danske beslutning om at deltage i Irakkrigen i 2003 skete på baggrund af et snært flertal i det danske folketing, så har opbakningen i Folketinget til dansk indsats i Irak særligt siden 2014, da det især handlede om en målrettede kamp mod ISIL, været væsentligt bredere. Dette afspejler sig ligeledes i den danske debat i Folketinget omkring ”B159: Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af danske militære bidrag til NATO’s Mission i Irak” (vedtaget 11/6 2020), hvor kun Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige stemte imod.

Tages udgangspunkt i udenrigsministerens udtalelse, der er refereret ovenfor, fremstilles det som et centralt element i den danske beslutning, at man følte sig forpligtet til at bidrage til NATO på basis af alliance-solidaritet. Men herudover lagde ministeren ligeledes vægt på selve missionen og på nødvendigheden af at træne de irakiske sikkerhedsstyrker som et led i indsatsen imod ISIL. De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti udtrykte sig i det store hele på linje med en af eller begge disse argumenter.

Imod denne indsats talte Enhedslisten på baggrund af bekymringer omkring den irakiske hærs overholdelse af menneskerettighederne samt Nye Borgerlige på baggrund af manglende tro på, at en sådan uddannelse af de irakiske sikkerhedsstyrker ville kunne bidrage til et fredeligt Irak inden for en overskuelig tidsramme. Alternativet stemte ligeledes imod forslaget.

Endelig var SF og de Radikale at finde blandt støtterne på trods af deres udtrykte bekymringer over resultaterne af den vestlige verdens og Danmarks involvering i Mellemøsten. Argumentet her var ønsket om at undgå magttomrum. Frygten for et magt-tomrum var ligeledes Liberal Alliances hovedargument for at støtte B159. Dermed kunne B159 altså blive vedtaget med et solidt flertal i Folketinget.

Alt i alt viser den danske debat i Folketinget, at dette brede flertals begrundelser for at støtte en indsats var en kombination af alliancesolidaritet og bekymringer for udviklingen i regionen, hvilket for de fleste partier i Folketinget overskyggede tidligere dårlige erfaringer med vestlige interventioner i Irak og i resten af Mellemøsten.

Synet på det danske lederskab i NATO

Ledelsen af missioner som NMI udpeges ved, at et eller flere medlemslande byder ind på rollen med et bud på, hvordan opgaven bedst kan løses. Internt i alliancen er det ligeledes helt centralt, at NMI netop får et mere europæisk islæt. Både fordi amerikanerne ønsker at trække sig ud og derfor forventer, at europæerne står klar til at tage over. Men også fordi der er stigende modstand i Irak mod den amerikanske tilstedeværelse, hvilket var en vigtig faktor bag transformeringen i december 2021 af den amerikansk-ledede OIR-mission i Irak fra en kampmission til en støttemission. Meget tyder på, at de danske bestræbelser på at vise NATO, at man tager ansvar igennem NMI, har båret frugt. Opgaven passede relativt godt til Danmark af flere årsager.

For det første var størrelsen på missionen inden for rammer af, hvad Danmark kunne løfte, også når man tager i betragtning, at lande med en ledende rolle gerne selv skal løfte en substantiel del af den mission, de leder.

Operation Inherent Resolve

OIR blev etableret den 17. oktober 2014 og er navnet på en bred amerikansk-ledet koalition rettet imod ISIL i bl.a. Irak og Syrien. Styrkerne i Irak overgik til
en støttende rolle i december 2021.

Hertil kom, at Danmark bl.a. i kraft af næsten 20 års militært engagement i Mellemøsten og Afghanistan havde både erfaring og et godt omdømme i NATO-kredse – ikke mindst i USA – når det gælder denne type opgaveløsning.

Det er en relativt højtprofileret mission, der eksempel-vis blev rost af den amerikanske udenrigsminister Blinken, da denne besøgte Danmark i maj 2021, samt af NATO’s generalsekretær Stoltenberg, da denne mødtes med Statsminister Mette Frederiksen i november 2021. Og selvom en opgave som NMI næppe giver helt den samme grad af påskønnelse som de danske bidrag til ikke mindst meget risikable kampmissioner i Irak og Afghanistan i 00’erne, så ligger en stor del af værdien i det danske bidrag sandsynligvis netop i forventningen om ordentlig opgaveløsning.

Internationale operationer i fremtiden

Set i et lidt mere overordnet perspektiv vil missioner som NMI i den bredere mellemøstlige region formentlig blive væsentligt færre i fremtiden. Det skyldes, at det primært har været USA, der har drevet ønsket om de europæiske NATO-landes militære engagement i regionen – herunder de danske krigsbeslutninger vedr. Afghanistan og Irak. Men i amerikansk udenrigspolitik spiller Mellemøsten ikke længere en dominerende rolle.

Og selvom europæiske lande måtte ønske at forsøge at udfylde noget af dette tomrum, kan dette næppe alene modvirke mindsket amerikansk interesse i regionen, også fordi de europæiske kapaciteter til at understøtte robuste interventioner uden amerikansk assistance er begrænsede. Det rejser spørgsmålet om, hvorledes Danmark bedst kan udnytte de kapaciteter inden for internationale operationer, som Danmark har opbygget over de seneste årtier.

En mulighed er at bidrage mere til FN-operationer eller ad hoc koalitioner som de franske stabiliseringsoperationer i Sahel (om end Danmark dog imidlertid – i januar 2022 – besluttede at trække sine styrker ud af Mali som følge af et pludseligt krav fra Mali herom) og/eller satse på at bevare kapaciteterne til evt. større fremtidig efterspørgsel. En anden mulighed er at gentænke de danske kapaciteter fremadrettet. Da gennemgribende omstillinger af forsvaret er både omkostningstunge og tidskrævende, og da det er vanskeligt at forudsige behovet mht. internationale operationer som NMI på den lange bane, kan svaret ligge et sted derimellem.

Kilder: 

B 159 - 2019-20 (1. behandling): Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af danske militære bidrag til NATO’s Mission i Irak. / Folketinget (ft.dk)

NATO Mission Iraq (NMI) (fmn.dk)

https://edition.cnn.com/2021/07/26/politics/joe-biden-iraq/index.html

https://www.inherentresolve.mil/Home/Article/2867285/combat-role-in-iraq-complete-invitation-from-iraq-reaffirmed-to-advise-assist-e/

https://www.diis.dk/en/research/providing-security-in-iraq-what-do-iraqis-think

https://www.fmn.dk/da/arbejdsomraader/internationale-operationer/igangvarende-operationer/irak/

https://www.forsvaret.dk/da/nyheder/2021/nmiskiftfremskyndes/

https://static-curis.ku.dk/portal/files/213091080/Bind_3_final_m_omslag.pdf

B 159 - 2019-20 (oversigt): Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af danske militære bidrag til NATO’s Mission i Irak. / Folketinget (ft.dk)

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50316.htm

https://warontherocks.com/2021/03/what-to-expect-when-youre-expecting-nato-in-iraq/

https://carnegie-mec.org/2021/07/26/iraq-s-prime-minister-visited-biden.-what-happens-next-pub-85040

https://www.inherentresolve.mil/Home/Article/2867285/combat-role-in-iraq-complete-invitation-from-iraq-reaffirmed-to-advise-assist-e/

NATO - Topic: Troop contributions

https://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/694/1606#FN0006_694

https://www.state.gov/secretary-antony-j-blinken-and-danish-foreign-minister-jeppe-kofod-at-a-joint-press-availability/

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_188282.htm

https://pure.diis.dk/ws/files/46304/RP2011_14_Hvad_fik_Danmark_web.pdf

https://www.brookings.edu/articles/fateful-triangle-the-united-state-europe-and-the-middle-east/

https://krigsudredning.ku.dk/

https://www.politico.com/news/2021/02/22/biden-middle-east-foreign-policy-470589

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/nato-iraq-not-surge

https://www.politico.eu/article/afghanistan-europe-us-defense-strategic-autonomy/

https://www.dr.dk/nyheder/politik/danmark-traekker-soldater-hjem-fra-mali

 

Regioner
Danmark

DIIS Eksperter

Mikkel Runge Olesen
Udenrigspolitik og diplomati
Seniorforsker
+45 2851 0502
cover-policy-brief-nation-mission-irak-danks-ledelse
Den danske ledelse af NATO’s træningsmission i Irak
USA’s retræte fra Mellemøsten kan betyde fald i efterspørgslen på danske kapaciteter