Bogkapitel

Dansk udenrigspolitik i skyggen af katastrofen

1864: Hvordan lærer man af en udenrigspolitisk fiasko?

Syddansk Universitetsforlag udgav den 26. september 2014 bogen Læren af 1864. Krig, politik og stat i Danmark i 150 år (red. af Mikkel Vedby Rasmussen og Lars Bangert Struwe), med bidrag (alle ’peer reviewed’) af en række danske samfundsforskere og historikere.

Mikkel Runge Olesens bidrag tager udgangspunkt i den moderne kritik af 1864-syndromet i dansk politik. Er det rigtigt, at Danmark har levet i skyggen af 1864 efter en traumatisk overindlæring af nederlaget? Kapitlet kigger nærmere på både selve katastrofen i 1864 og på den lære, man drog deraf, og når frem til tre konklusioner:

1)Især umiddelbart efter nederlaget kan man vanskeligt tale om overindlæring, da læren her i høj grad fandt resonans i de aktuelle vilkår for den danske stat. Om noget kan man faktisk nærmere tale om underindlæring hos især de nationalliberale, der i 1870 flirtede med tanken om revanche mod Tyskland sammen med Frankrig.

2)I perioden efter Første Verdenskrig og frem til Anden Verdenskrig kan der med bedre ret tales om overindlæring. Men selv her forudsætter overindlæringsargumentet, at man tror på, at et lidt stærkere dansk forsvar kunne have afskrækket en tysk invasion under Anden Verdenskrig.

3)Udråbelsen af den danske aktivistiske udenrigspolitik som den mentale modgift, der endelig fik bugt med 1864-syndromet, er en sandhed med modifikationer. Chokket fra 9. april påvirkede formodentlig danske politikere langt mere.


Kapitleter en udløber af ’lessons of the past’-projektet ved DIIS.

DIIS Eksperter

Mikkel Runge Olesen
Udenrigspolitik og diplomati
Seniorforsker
+45 2851 0502
Dansk udenrigspolitik i skyggen af katastrofen
Læren af 1864 : Syddansk Universitetsforlag, 2014