DIIS Comment

En udviklingsbistand i dansk interesse

Få danske politikere tænker på Danmarks langsigtede udenrigspolitiske interesser og på udviklingsbistandens rolle i den sammenhæng. Bistanden bliver brugt til at signalere værdier på den korte bane. Det er trist, for den udgør et af Danmarks stærkeste udenrigspolitiske kort i en stadigt mere kaotisk verden
18. august 2011
Mod en uforudsigelig verden
Set med danske øjne var perioden fra 2. verdenskrigs afslutning frem til Murens fald i 1989 præget af en relativt stabil verdensorden. De to supermagter holdt hinanden i skak, og skønt den kolde krig til tider blev varm, nød Vesteuropa godt af forudsigelige internationale relationer. De dominerende landes interesser var klare, og der var ingen grundlæggende tvivl om, i hvilken kurv Danmark skulle lægge sine æg.

Efter kommunismens sammenbrud oplevede den vestlige verden en kort periode, hvor den uanfægtet kunne bestemme verdens udvikling. Det viste sig imidlertid, at den var svær at styre, og i de senere år er der kommet stadig flere spillere på banen. Fremskrivninger viser, at Kinas økonomi vil vokse sig større end USA's i 2030 eller måske endda tidligere, og at Indiens og USA's økonomier vil være lige store i 2050. Lige efter disse kæmper er der en lang række andre lande, hvis økonomiske tyngde vil være betydelig ikke mindst set fra et Europa præget af lav vækst og stigende aldersbyrde.

Samtidig bliver de globale udfordringer mere komplekse. Hvor det under den kolde krig primært drejede sig om fred og olieforsyning, omfatter de internationale spørgsmål nu også klimaforandringer, finansiel ustabilitet, terrorisme, globale epidemier, stigende fødevarepriser, m.v. Det betyder alt i alt, at udenrigspolitikken skal forholde sig til flere spillere og flere emner, som vil udvikle sig på uforudsigelig manér.

Dansk udenrigspolitik
I en sådan situation er der brug for en radikal gentænkning af dansk udenrigspolitik. Danske interesser vil ikke længere blive tilgodeset, hvis udenrigspolitikken primært koncentrerer sig om at holde sig gode venner med et USA, hvis indflydelse er for nedadgående. Udenrigspolitikken bør gå på to ben. Det ene ben drejer sig om at øve indflydelse inden for EU, der måske, måske ikke kan samle sig om en fælles udenrigspolitik, som andre stormagter må forholde sig til. Det andet ben er den nationale udenrigspolitik, som et mikroskopisk land som Danmark kan føre.

Historisk har Danmark haft en væsentligt større international indflydelse end den andel, som den danske befolkning udgør af menneskeheden, berettiger til. Det skyldes delvis, at Danmark er en repræsentant for den nordiske model, der udgør et alternativ til de dominerende måder at organisere samfundet på. Det har skabt en vis interesse og er i sig selv et argument for en selvstændig profil frem for at lægge sig tæt op af USA i udenrigspolitikken. Men det skyldes i nok så høj grad, at Danmark med udviklingsbistanden har udvist et alvorligt engagement i andre landes udvikling og velfærd.

Alliancer og engagement
Da verdens udvikling i de kommende år er grundlæggende uforudsigelig, er det i Danmarks interesse at opbygge alliancer med forskellige partnere i forskellige hjørner af kloden og at demonstrere et stærkt engagement i de institutioner, der forsøger at finde løsninger på de globale udfordringer. Alliancer giver mulighed for indflydelse i internationale fora, ligesom økonomisk støtte til multilaterale organisationer gør det. Til begge formål er udviklingsbistanden et særdeles godt instrument.

Det interessante er, at en sådan brug af udviklingsbistanden i udenrigspolitikken samtidig vil kræve, at bistanden er stærkt fattigdomsorienteret og dermed lever op til den dybe solidaritet med verdens mindre privilegerede, som danskerne ifølge talrige opinionsundersøgelser nærer. En professionel bistand uden mange andre formål end fattigdomsbekæmpelse har tidligere givet Danmark betydelig respekt, men i de senere år har regering og Folketing taget initiativer, der undergraver en sådan bistand. Konkret er der brug for følgende tiltag:
 
  • Dansk bistand skal ikke kun koncentrere sig om Afrika. Selv om det afrikanske kontinent står over for store udfordringer, findes der flere fattige mennesker andre steder. 75 pct. af verdens fattige lever i mellemindkomstlande. Hvis en del af de danske bistandsmidler målrettes disse mennesker i Asien og Latinamerika, vil Danmark dels støtte marginaliserede grupper, der har svært ved at komme videre i stærkt ulige samfund, dels skabe de forbindelser og alliancer, som vi har stærkt brug for på disse to kontinenter.
  • Danmark skal give bistand til mindst 15 lande. Til tider argumenterer folketingspolitikere for at samle al bistanden i få lande og sågar i ét land, men det ville være dels udenrigspolitisk uheldigt, dels undergravende for fattigdomsorienteringen, fordi fattige samfund og mennesker selv må styre deres udvikling. Eksperter udefra kan ikke løse problemerne på andres vegne, men vil tværtimod gøre ondt værre, hvis de får for stor magt. Udviklingsbistand er en delikat balance mellem at skubbe på i den rigtige retning og give plads, så modtagerne selv kan tage ansvar og finde løsninger, der passer dem.
  • Danmark skal engagere sig langsigtet i de valgte samarbejdslande. Regering og Folketing burde acceptere som en grundlæggende præmis, at valg af samarbejdslande ikke bør være en brik i den danske politiske debat. Bevidstheden om, at et udviklingssamarbejde er langsigtet, er nødvendig for at opbygge den tillid mellem partnerne, der kan skabe væsentlige resultater. Udvikling handler om at ændre institutioner, strukturer og normer, og det er en langsigtet proces. Samtidig kræver et effektivt samarbejde, at der findes kompetente danskere med indsigt i det pågældende land, og den viden og ekspertise opbygges ikke på kort sigt. Skulle det ske, at regeringen i et land ikke fører en fattigdomsorienteret politik, må bistanden omlægges og målrettes de organisationer, der trækker i den rigtige retning, eller den må suspenderes midlertidigt, indtil landets regering er kommet på bedre tanker.
  • Bistanden til de multilaterale organisationer skal opprioriteres. I 1980'erne var bistanden fordelt ligeligt mellem det bilaterale stat til stat-samarbejde og det multilaterale samarbejde gennem FN-systemet og andre internationale institutioner, men over de seneste 20 år er den multilaterale bistand faldet til under en tredjedel. Den skal øges markant dels for at demonstrere det danske engagement i internationalt samarbejde, dels fordi multilateral bistand ikke i så høj grad ligger under for kortsigtede politiske prioriteringer og derfor kan være mere fattigdomsorienteret.
  • Danmark skal ophøre med at ville detailstyre udviklingsbistanden. Der er en stigende tendens til at parkere midler i centrale puljer til bestemte formål og til at ’vinkle’ udviklingsaktiviteter, så de tjener et formål i den danske indenrigspolitiske debat. Det bør være behovene og modtagerne i det enkelte land, der styrer bistanden. Selvfølgelig kan danske midler ikke bruges til at støtte en hvilken som helst politik, men rammen bør være tilstrækkelig stor til at sikre hæderlige modtagere en selvstændig udviklingsproces. Rummelighed og fleksibilitet noteres og anerkendes i udlandet, og de er væsentlige kendetegn ved effektiv, fattigdomsorienteret udviklingsbistand.

 

Danmark bør bruge udviklingsbistanden langsigtet – både af hensyn til de fattige og af hensyn til os selv. En konsekvent, fattigdomsorienteret bistand kan markant forbedre mange fattige menneskers levevilkår, og den kan samtidig give Danmark et omdømme, som vi kan anvende til at fremme danske interesser i en kompleks og uforudsigelig verden.


Regioner
Danmark

DIIS Eksperter

Lars Engberg Petersen
Bæredygtig udvikling og regeringsførelse
Enhedsleder, seniorforsker
+45 3269 8695
En udviklingsbistand i dansk interesse