DIIS Policy Brief

IS-fremmedkrigerne efter kalifatets fald

is_fremmedkrigere_kalifatets_fald
Kvinder og børn venter på at blive undersøgt af medlemmer af de Syriske Demokratiske Styrker, efter de har forladt Islamisk Stats sidste bastion, landbyen Baghuz i den østlige syriske provins Deir Ezzor © AFP/Delil Souleiman/Scanpix Ritzau.

Fremmedkrigernes exodus fra Syrien og Irak rejser spørgsmål om, hvorvidt de udgør en større sikkerhedstrussel, hvis de hentes hjem til deres hjemlande, end hvis de søger mod nye konfliktzoner. Og hvad skal der ske med deres børn?

ANBEFALINGER
Danmark bør:
■Sikre, at det umiddelbare fokus på national sikkerhed ikke hindrer langsigtede indsatser mod dannelsen af nye terrorformationer og globale trusler.

■Aktivt opsøge og hjemtage danske
IS-fremmedkrigere til retsforfølgelse i Danmark.

■Etablere rehabiliteringstiltag for de hjemvendte, som ikke kan retsforfølges.

■Hurtigst muligt udvikle en særligt aktiv indsats for at hente fremmedkrigeres danske børn, som er strandet i konfliktzonen, hjem.

■ I den forbindelse udarbejde skræddersyede psykologiske og sociale tiltag til at modtage fremmedkrigernes børn.


Efter intense kampe i de sidste IS-kontrollerede områder på lidt under en halv kvadratkilometer i Syrien, ved landsbyen Baghuz nær grænsen til Irak, erklærede den amerikanske præsident Trump midt i februar 2019, at kampen mod IS var vundet, og at Europa nu skulle indlede en proces for at tage sine tilfangetagne IS-fremmedkrigere hjem.

Det er estimeret, at omkring 40.000 IS-fremmedkrigere har kæmpet i Syrien og Irak. Heraf vurderes omkring 5.000 at være udrejst fra Europa, og af dem kommer mindst 150 fra Danmark. Et ukendt antal IS-fremmedkrigere formodes dræbt i kamp eller henrettet efter at have modtaget lyn- dødsdomme i masseretssager. Et svimlende antal tidligere IS-fremmedkrigere er dog enten forduftet, og højst sandsynligt rejst til nye konfliktområder, eller er i midlertidigt fangenskab i tyrkiske, kurdiske og irakiske fængsler med en noget usikker fremtid. Forskere peger på, at denne situation kan udgøre grobunden for den næste terrormobilisering, hvis fremmedkrigernes hjemlande ikke gør en aktiv indsats for at hente deres statsborgere hjem for at retsforfølge og rehabilitere dem.

Skal fremmedkrigerne hjem
Der er i skrivende stund stadig en hård kerne af IS-fremmedkrigere tilbage i Baghuz, mens flere IS-fremmedkrigere er fængslet af alliancen af oprørsbevægelser kaldet Syriens Demokratiske Styrker i midlertidige lejre. Det er disse IS-fremmedkrigere og deres familier, som USA og FN opfordrer hjemlandene til at bringe hjem med henblik på at sætte dem for nationale domstole. Opfordringen har mødt modstand fra hjemlandene, som frygter, at hjemtagne IS-fremmedkrigere kan udgøre en national sikkerhedstrussel.

FN har udtrykt bekymring over medlemslandenes manglende vilje til at hjemtage fremmedkrigere. Bekymringen deles af forskere inden for feltet og skyldes særligt risikoen for at IS-fremmedkrigere, der har forladt konfliktområderne i Irak og Syrien, vil omgruppere og begynde at rekruttere igen med henblik på at genvinde territorium og forsøge at genskabe det kalifat, de har tabt.
Der er generel uenighed om, i hvilken grad hjemvendte fremmedkrigere udgør en sikkerhedstrussel for de lande, de vender tilbage til eller søger midlertidig tilflugt i.
Lige nu tyder det på, at IS-fremmedkrigere, der er undsluppet tilfangetagelse, enten søger mod
nye konfliktområder særligt i Afghanistan og Sydøstasien eller søger tilflugt i ”safe havens” såsom Libyen. Deres tilstedeværelse i disse regioner kan være forbundet med en akut og langvarig sikkerhedstrussel, da de kan være afgørende for dannelsen af nye globale terrorformationer – og da de vil have bedre mulighed for at orkestrere større angreb mod Vesten fra ”safe havens” eller ustabile konfliktzoner.
De FN-medlemslande, heriblandt Danmark, hvorfra IS-fremmedkrigerne er rejst, står derfor foran den udfordring, at de har et umiddelbart ansvar for at sikre deres borgeres sikkerhed. Flere lande har meldt ud, at selvom deres statsborgere i princippet kan vende hjem, hvis de formår at henvende sig på en af landets ambassader, vil man ikke risikere diplomatisk personels sikkerhed ved aktivt at hjælpe IS-fremmedkrigere med at forlade konfliktområder. Samtidig er medlemslandene forpligtet til at bidrage til inter- nationale tiltag, som søger en mere langtidsholdbar løsning på terrortruslen, så IS eller en lignende bevægelse ikke genopstår, så snart den militære ind- sats mod dem afsluttes. Det kan derfor argumenteres, at medlemslande som Danmark er forpligtede til ikke kun at tage imod de fremmedkrigere som selv finder vej til en dansk ambassade, men også til at udarbejde en aktiv indsats for at hente deres statsborgere hjem.
is_fremmedkrigere_oproersbevaegelse_syrien
Medlemmer af oprørsbevægelsen Syriens Demokratiske Styrker holder vagt under et angreb på det sidste IS-kontrollerede område i landsbyen Baghuz nær grænsen til Irak.©AFP/Delil Souleiman, Ritzau Scanpix.

De allerede hjemvendte
FN vurderer, at over 6.000 fremmedkrigere fra ca. 33 lande verden over er vendt hjem de sidste par år. Der kan dog være flere, som er blevet forhindret grund
af manglende pas, opholdstilladelse eller penge. Ifølge PET er ca. en tredjedel af de mindst 150 udrejste danskere vendt hjem, en fjerdedel er dræbt, mens resten fortsat befinder sig i området eller i andre lande.


Der er generel uenighed om, i hvilken grad hjemvendte fremmedkrigere udgør en sikkerhedstrussel for de lande, de vender tilbage til eller søger midlertidig tilflugt i. I Europa er man bekymrede for, hvorvidt tidligere IS-fremmedkrigere, eller personer som på andre måder har støttet terrororganisationer, vil fortsætte med at fremme organisationens sag enten med base eller mål i Europa. Endelig frygter man også, at hjemvendte fremmedkrigere kan spille nøgleroller i rekrutteringen af nye tilhængere og dannelse af nye netværk, ikke mindst inde fra fængsler eller igennem infiltrering af kriminelle miljøer.

Forskning peger på, at relativt få terrorangreb i Vesten har haft hjemvendte fremmedkrigere som bagmænd – men også, at netop disse angreb har været nogle af de mest blodige, vi har set i løbet af de seneste tre årtier.

Repatriering, retsforfølgelse og rehabilitering

Nogle EU-lande har aktivt taget statsborgerskabet fra de IS-fremmedkrigere, der har dobbelt statsborgerskab. Det har fået eksperter til at påpege, at detudgør en strukturel forskelsbehandling at fratage børn af immigranter, som er født med dobbelt statsborgerskab, deres europæiske statsborgerskab. Det er også blevet påpeget at lande, såsom Danmark, som lægger pres på andre lande om at modtage udviste kriminelle eller afviste asylansøgere, får svært ved at forsvare deres modvilje mod at hjemtage deres egne kriminelle, som har begået forbrydelser mod civile i Syrien og Irak.
Det er uholdbart, uetisk og i strid med FN’s Børnekonvention at efterlade børn i væbnede gruppers varetægt.
Selvom danske statsborgere rent juridisk kan retsforfølges i udlandet, sidder mange fængslet af væbnede grupper, såsom de kurdiske styrker eller de Syriske Demokratiske Styrker, som ikke er anerkendt som statslige aktører. Henter man derimod fremmed- krigerne hjem til retsforfølgelse, opstår spørgsmålet om, i hvilken udstrækning der vil kunne fremlægges tilstrækkeligt bevismateriale til at fængsle dem. Selvom Danmark i 2016 indførte en strammere lovgivning end nabolandene og sikrede videre rammer for retsforfølgelse, ved at forbyde al uautoriseret rejse til konfliktzonerne i Syrien og Irak, risikerer man stadig at mangle bevismateriale mod hjemvendte. At bringe fremmedkrigerne hjem kræver derfor også en fokuseret rehabiliteringsindsats for de af dem, som ikke fængsles. For de, som kan fængsles, skal der også tages stilling til, om man i lighed med andre EU-lande skal oprette særlige afdelinger i fængslerne, i et forsøg på at isolere IS-fremmedkrigerne.

EU anbefaler derfor at de medlemslande, som modtager tilbagevendte fremmedkrigere, søger at supplere hårde tiltag, såsom fængselsstraf og overvågning (samt fratagelse af statsborgerskab), med mere bløde rehabiliteringstiltag, som kan give den relevante støtte til hjemvendte og deres familier – og som på længere sigt formodes at nedsætte risikoen for, at den hjemvendte vil udgøre en sikkerhedstrussel.

is_fremmedkrigere_syriens_demokratiske_styrker
En kvinde kropsvisiteres efter at have forladt den IS-kontrollerede landsby Baghuz. Det forlyder, at der sidder ca. 600 kvinder og tre gange så mange børn fanget i væbnede gruppers midlertidige fængsler i Irak eller Tyrkiet©AFP/Delil Souleiman, 2019, Ritzau Scanpix.

Kvinder og børn

En særlig udfordring er det markante antal kvinder og børn, der er rejst til, eller i børnenes tilfælde er født i, IS’ territorium. Det vurderes, at ca. hver syvende udrejste fra Danmark er kvinde, og at nogle af dem har medbragt børn eller fået børn, mens de har været afsted. Kvinder og børn udgør ca. halvdelen af dem, som ikke er vendt hjem til Europa igen, og det forlyder, at der sidder ca. 600 kvinder og tre gange så mange børn fanget i væbnede gruppers midlertidige fængsler i Irak eller Tyrkiet.

De udgør i særlig grad et dilemma for deres hjem- lande, fordi det er uholdbart, uetisk og i strid med FN’s Børnekonvention at efterlade børn i væbnede gruppers varetægt. Samtidig vil det være svært at udarbejde en aftale med de væbnede grupper, som sanktionerer, at man kun tager børnene hjem og ikke deres forældre. Børnene tages derfor som gidsel i det politiske spil om hjemtagelse af fremmedkrigerne, på en måde som besværliggør deres muligheder for at forlade konfliktzonen.

Belgien har meldt ud, at de aktivt tilbagetager alle børn under 10 år, mens de vurderer sager om børn mellem 10 og 18 år enkeltvis, da IS angiveligt gav drengebørn kamptræning, fra de var ni år. Andre lande vedholder, at deres børn såvel som andre statsborgere har al mulighed for at vende hjem, hvis de selv henvender sig på en ambassade. Det udgør dog en utilstrækkelig og kritisabel politik, da det særligt for børnene er urealistisk på den måde at få kontakt til ambassaden – især for dem, som sidder i uformelle fængsler og andre lejre. Indsatsen for at hente børnene hjem bør derfor være særligt opsøgende og aktiv.

Efter børnene tages hjem, er der stadig vigtige spørgsmål, som skal håndteres. Hvilken form for psykologisk og social støtte, såsom familiepleje og terapi, skal børnene fx modtage for at få et velfungerende liv, der ikke vil være for evigt præget af dets tragiske begyndelse?

DIIS Eksperter

Profile picture
Global sikkerhed og verdenssyn
Forsker
+45 3269 8768
IS-fremmedkrigerne efter kalifatets fald
IS-fremmedkrigerne efter kalifatets fald