
44 · Østlig propaganda 

I østlandenes terminologi dækkede begrebet i almindelighed den informa-
tion, de socialistiske lande selv valgte at videregive i Vesten. En TASS- journa-
list erindrer, hvordan chefen for pressesektoren i SUKP’s CK, Ivan Aleksejevitj
Subkov opdrog journalisterne til skærpet „offensiv politisk propaganda“ i
1970erne: „Vi skal benytte alle informationsgenrer til at demonstrere den
leninistiske idés triumf. Information er først og fremmest agitation. Ikke en
tandløs, lidenskabsløs opremsning af facts, men et udvalg sammensat på en
sådan måde, i en sådan form, at de agiterer for os, for vores sag!“.1

Det er værd at bemærke, at ordet „propaganda“ i østlig selvforståelse ikke
i sig selv havde nogen negativ eller subversiv konnotation, men blev anset
for et helt legalt og nødvendigt element i klassekampen. Betegnelsen pro-
paganda var dækkende for den samlede informationsstrøm, såvel skreven
som æterbåren. Den havde form af envejskommunikation med færdigpak-
kede budskaber, der var fastlagt i centralkomiteernes internationale medie-
afdelinger på baggrund af Warszawapagtlandenes vedtagne politiske linje og
tilrettelagt for videregivende kanaler. Disse kunne være dels de relevante
fagministerier, dels samfundsorganisationer og komiteer med tilknytning
til partiet og dels KGB. Kommandovejene fra de øverste sovjetiske instan-
ser til samarbejdende organisationer og partier i Vesten er beskrevet i kapi-
tel 15. 

Et eksempel er tilrettelæggelsen i 1980 af kampagnen mod NATO’s dob-
beltbeslutning. Her fremgår det, at „de sovjetiske organisationer skal fuldt ud
udnytte de planlagte forbindelser og udvekslinger med de vesteuropæiske
lande og ligeledes de supplerende forslag fra de sovjetiske ambassader i disse
lande med det formål at intensivere kampagnen mod NATOs militaristiske
planer, så kampagnen kan få den største intensivitet op til forårsmøderne i
denne bloks ledende organer (maj-juni i år)“.2

Dette kapitel behandler de ressourcer og kanaler, østlandene anvendte til
propagandaarbejdet. Det redegør endvidere for formen og indholdet af den
løbende informations- og propagandastrøm rettet mod Danmark, og foreta-
ger en vurdering af dens gennemslagskraft. Hvor store ressourcer østlandenes

ØSTLIG PROPAGANDA 383

1 Boris Tjekhonin, Sjurnalistika i rasvedka, [Journalistik og efterretningstjeneste] 2002, s. 153-54.
2 „O dopolnitelnykh meroprijatijakh po aktivisatsii vystuplenij obsjtjestvennosti protiv resjenija
NATO o proisvodstve i rasmesjtjenii novykh amerikanskikh raket v sapadnoj Jevrope“ [Om yderli-
gere forholdsregler til aktivering af offentligheden mod NATO’s beslutning om produktion og sta-
tionering af nye amerikanske raketter i Vesteuropa]. Postanovlenije [forordning] af 15. april 1980
fra SUKP’s CK’s sekretariat, RGANI f. 89, op. 39, d. 1, ll. 1-4. Se endvidere organisationernes betyd-
ning i Politbureauets postanovlenije [forordning] af 4. februar 1987, RGANI f. 89, op.38, d.53, ll.1-
4, i A.Ulunjan, Kommunistitjeskaja partija Gretsii. Istorija i politika, 1996, s. 245-248.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



ledelse afsatte til denne klassiske propaganda, giver østtyske kilder en idé om.
Nedenstående skema fra 1977 er udarbejdet af chefen for det østtyske kom-
munistparti SED’s centralkomités afdeling for udlandspropaganda. Det inde-
holder hele DDR-statens udgifter til det internationale arbejde bortset fra de
væsentlige udgiftsposter til udlandsrepræsentationerne og spionageappara-
tet, og det viser østtyskernes høje prioritering af det systematiske propagan-
daarbejde i påvirkningsstrategierne. Skemaet viser også bredden af på-
virkningsarbejdet fastsat i SED, der på linje med de øvrige østlandes ledende
kommunistpartier aktiverede en lang række organisationer og statslige insti-
tutioner. Skemaet giver således et overblik over, hvor de forskellige propagan-
daprodukter udgik fra, eksempelvis det internationale fredsarbejde, fagfore-
ningssamarbejdet og forbindelserne til vestlige venskabsforeninger.
Sidstnævnte sorterede under Liga für Völkerfreundschaft med skemaets stør-
ste post på omtrent 30 millioner mark.

Ved siden af de enkelte organisationers udgivelse af tryksager såsom som
„FDGB-Rundschau“, udenrigsministeriets „Aussenpolitische Korrespondenz“,
Fredsrådets informationsblade og tematiske brochurer, afsatte SED midler til
informations- og propagandamaterialer. Det drejede sig om finansieringen af
udlandspresseagenturet Panorama DDR, Forlaget Zeit im Bild i Dresden –
der blandt andet stod for oversættelsesbureauet Intertext og trykningen af
tidsskriftet DDR-revy samt udsendelsen af Radio Berlin International.
Sammenlagt udgjorde disse udgifter alene 45,2 millioner mark af DDR’s sam-
lede udgifter til arbejdet i forhold til Vesten. Det svarede til 37 % af budget-
tet. Hvis man hertil lægger organisationernes tryksager, ville propagandaens
andel rimeligvis overstige halvdelen af det samlede budget. 
Forklaringen på den høje prioritering af den trykte propaganda i østlandene
skal søges i, at den udgjorde det faste fundament, som hele påvirkningsvirk-
somheden byggede på. Den kunne udvikles med en klart defineret afsender
og videregives i store oplag, og den var båret af troen på den socialistiske sam-
fundsmodels evne til at konkurrere med det vestlige system, når blot den ud
fra en østlig optik blev formidlet korrekt. 

Påvirkningskanaler
Der kan sondres mellem den periodiske og den ikke-periodiske informations-
virksomhed. Den første gruppe omfattede de store dagblade som det sovje-
tiske Pravda og Isvestija og en række engelsksprogede ugemagasiner, bereg-
net for det vestlige publikum. Ikke-periodisk propaganda var tryksager, der
tog stilling til aktuelle problemer i international politik eller leverede bag-
grundsmateriale om staterne og livet i de socialistiske lande som for eksem-
pel brochuren Die DDR stellt sich vor, der var en introduktion for folk i Vesten
om Østtyskland. Til denne kategori af informations- og propagandamateriale
hørte også den række bøger, der særligt fra slutningen af 1970’erne blev trykt

384 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



af eksempelvis det østtyske militær om NATO.3 Disse ret omfattende udgi-
velser havde såvel en funktion internt som i forhold til vestlige fredsgrupper.

ØSTLIG PROPAGANDA 385

3 For eksempel: Hans Peter/Alvin Ramme, Die innere Funktion imperialistischer Streitkräfte, 1979; Klaus
Engelhard m.fl., Militarismus von Heute, 1979; Reinhard Brühl m.fl., Imperialistische Millitärblockspolitik.
Geschichte und Gegenwart,, 1980. 

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG

Tabel 44.1. DDR’s udgifter til udlandspropaganda (1977)

Organisation Beløb i millioner Mark
Liga für Völkerfreundschaft 29,5
Panorama DDR 4,5
Verlag Zeit im Bild

(tryk af propagandamateriale) 19,5
Intertext 6,6
Friedensrat (DDR’s fredsråd) 1,1
Radio Berlin International, RBI 14,6
Freier Deutscher Gewerkschaftsbund,

FDGB (fagforeninger) 17,6
Freie Deutsche Jugend, FDJ (ungdomsorganisation) 4,8
Nationalrat (politisk paraplyorganisation) 1,4
Demokratischer Frauenbund Deutschlands,

DFD (kvindeorganisation) 0,5
Journalister 0,3
Skoler 0,7
Vereinigung der gegenseitigen Bauernhilfe,

VdgB (landbrugssammenslutning) 0,7
Røde Kors 0,14
Udenrigsministeriet

(minus udgifter til repræsentationer i udlandet) 9,4
Ministeriet for udenrigshandel 0,2
Trafikministeriet

(minus reklamer og repræsentationer i udlandet) 0,9
TV 0,6
Ministeriet for højere uddannelse 0,2
Kulturministeriet 0,15
Sundhedsministeriet 0,15
På regionalt plan (Bezirke) 7,8

I alt (Millioner Mark) 121,36



I den omfattende østtysk-polske udgivelse „NATO-Chronik-Fakten-Doku-
mente“ fra 1982 var det erklærede mål „på baggrund af kendsgerninger at
vise læseren, at NATO har et aggressivt væsen, der retter sine fredstruende ak-
tiviteter mod de socialistiske lande“. Samtidig vises også perspektivløsheden i
NATO’s politik og militære strategi. Grundlaget for de begivenheder, der be-
skrives i udgivelsen, er „fakta og udvalgte dokumenter af samtidshistoriske kil-
der af såvel marxistisk-leninistisk som borgerlig proveniens“.4

I Danmark deltog DKP og Landsforeningen i udsendelsen af den skriftlige
propaganda med både dagblade, tidsskrifter og småtryk.5 Begge disse parter
modtog opfordringer til særlige artikelserier eller irettesættende kommenta-
rer fra kommunistpartiernes ledelse i østblokken. Det sidste var tilfældet, når
østlandenes aktører fandt propagandamaterialet for uhensigtsmæssigt formu-
leret i forhold til de østlige regimer eller den internationale kommunistiske
bevægelse. Irettesættelserne var ofte vedlagt „dokumentation for forholdenes
virkelige tilstand“, eksempelvis vedrørende udrejseforholdene i DDR.6

386 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

4 Tibor Dobias, NATO -Chronik-Fakten-Dokumente, 1982. 
5 Eksempelvis Nikita Khrusjtjovs Danmarksbesøg, cirkulære af 29. maj 1964, ABA, Kasse 145: DKP,
CK. Sekretariatet.
6 Brev fra SED til DKP’s centralkomité, 13. juli 1957, ABA, Kasse 356: Korrespondance med og ma-
teriale om kommunistiske og andre partier: SED, PDS, DDR.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005

Et tidligt forsøg på oplysning om ”tingenes virkelige tilstand” (ABA).



I samråd med DKP foretog den sovjetiske ambassade et opsøgende arbejde
blandt danske redaktører, journalister og meningsdannere med henblik på at
disse skulle fremstille østlandenes synsvinkel i den borgerlige presse.7

Desuden forfattede østlandenes nyhedsbureauer artikler til den vestlige
presse og rundsendte dem til redaktionskontorerne. Der er eksempler på, at
sovjetiske APN-kontorer tilbød betaling til den vestlige presse for at få trykt
deres eget stof.8 Danske dagblade bragte jævnligt artiklerne som led i den al-
mindelige dagspolitiske kommentering. Dagbladet Aktuelt havde gennem
1970’erne og 1980’erne afsat en fast klumme til en APN-journalist. 

Propagandaens indhold
Østblokkens opfattelse af propagandaen som det faste og kontrollerede fun-
dament i påvirkningsarbejdet gjorde, at den ikke alene byggede på aktuali-
tetsprincipper. Det fremgår blandt andet af en retningslinje til det sovjetiske
nyhedsbureau APN, hvori SUKP’s CK lod den sovjetiske propaganda under-
støtte af tre søjler: „1. Information om den sovjetiske livsform og levevilkår; 2.
Kontrapropaganda mod den udenlandske presse; 3. Materiale om bilaterale
forhold“.9

Det var ikke tilfældigt, at informationen om levevilkårene i socialismen stod
på førstepladsen. Foruden beskrivelser af, hvad der var opnået rent materielt
efter den sovjetiske magtovertagelse, skulle beskrivelserne dække de forskel-
lige nationaliteters fredelige og homogene samliv og det høje intellektuelle
og kulturelle stade, som befolkningen befandt sig på. Propagandamaterialet
havde oftest karakter af baggrundsinformation, der skulle ændre den over-
vejende negative – og ifølge de kommunistiske regimer ukorrekte – beskri-
velse af de socialistiske landes livsform og levevilkår. Korrektionen af socia-
lisme-billedet var således grundstenen i anstrengelserne. 

Sovjetunionen fik i 1946 en fast TASS-repræsentant i Danmark. Gennem
1950’erne kom en række forslag til udgivelser med positive oplysninger om
Sovjetunionen, f.eks. „gesandtskabets bulletin“, der skulle trykkes i 10.000 ek-
semplarer.10 I 1957 oprettede ambassaden en repræsentation for Sovinform-

ØSTLIG PROPAGANDA 387

7 Slavins indberetning vedr. „dansk opfattelse af principperne for fredelig sameksistens“, 12. juli
1956, AVP RF, f. 085, op. 40, p. 158, d. 10, ll. 24-26; SUKP’s CK’s forordning „Om forholdsregler ret-
tet mod at svække Danmarks og Norges forbindelser med NATO“, 11. juni 1969, AVP RF f. 0116, op.
49, p. 191, d. 16, s. 47.
8 Et eksempel er „Rapport fra det sovjetiske APN-bureau med forslag til modpropaganda i Frankrig“,
28. november 1970, dokument gengivet i Nicolas Werth og Gaël Moullec, Rapports Secrets Soviétiques
1921-1991, 1994, s. 442-443.
9 “Ottjot litovskogo otdelenija APN sa 1974 god“ [Rapport fra den litauiske afdeling af APN for 1974]
Om udlandspropagandaens art og omfang, 28. januar 1975, Lietuvos Centrinis Valstybes Archyvas,
Litauen, f. R-1019, ap. 3, b. 244, ll. 29-31.
10 „O nasjikh otnosjenijakh s Danijej“ [Om vore forbindelser med Danmark] MID, 10. august 1953,
AVP RF, f. 085, op. 37, p. 147, d. 11, ll. 7-29.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



bureau i Danmark, der udgav Fakta om Sovjetunionen – et illustreret ugentligt
tidsskrift med et oplag på 2000 – samt en daglig bulletin med „sandfærdig in-
formation om USSR“ til den danske presse.11 I 1960 foreslog ambassaden at
åbne et bibliotek og en filmudlejning, og at avisen Sovetskaja Rossija fik en
korrespondent i Danmark.12

En betydelig del af propagandaen eller oplysningsarbejdet over for Vesten
var viet det lange seje træk for at ændre faste forestillinger. Hvor grundlæg-
gende, langsigtet og principiel den propagandaindsats var, fremgår blandt an-
det af de tre faktorer i DDR’s propaganda, den østtyske SED’s propaganda-
chef, Manfred Feist, fastslog i SED’s politbureaus udenrigspolitiske kommis-
sion i 1987:

„For det første:
Vores generallinje, alt for folkets vel og for et liv i fred, skaffer til stadighed

os (DDR) nye venner, aftvinger forskellige politiske gruppers respekt og for-
stærker derigennem objektivt DDR’s politiske autoritet og tiltrækningskraft.
Den øver hele tiden positiv indflydelse, også på folk, der ikke er fortalere for
vores samfundsform, der til tider sågar har en antikommunistisk verdensop-
fattelse, men alligevel anerkender DDR’s fredspolitik.

For det andet: 
Kan vi gå ud fra, at DDR har skabt noget, som dets venner anerkender, og dets
fjender ikke kan overse. Vores dynamiske og stabile udvikling, vores succes på
det økonomiske, sociale og kulturelle område samt udviklingen af det socia-
listiske demokrati er uomgængelig. På den måde styrkes vores betydning i
den ideologiske klassekamp. Nye og gunstige betingelser for at udbrede sand-
heden om DDR og den reelt eksisterende socialisme modnes endeligt og
hjælper stadig bredere masser i kapitalens lande til deres gennembrud.

For det tredje: 
Det fremgår tydeligere, at imperialismen er en hæmsko for den samfundsmæs-
sige udvikling og for udvidelse af det videnskabelige og teknologiske potentiale.
Under kapitalismen tårner modsætninger sig op – massearbejdsløshed, ny fattig-
dom og de smertefulde følger af de sociale nedskæringer – der beviser dens
rådne karakter og undergang. Jo tydeligere det fremgår, desto mere lysende
skal vores propaganda afsløre imperialismens menneskefjendtlige væsen.“13

388 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

11 Sovjetunionens kulturministerium til CK SUKP’S CK på opfordring fra Slavin, 12. februar 1957,
RGANI f. 4, op. 16, d. 202, ll. 14-15, 17-18; Information 5. juli 1957, „Russerne åbner nu informations-
kontor i København“. 
12 “Danija. Meroprijatija po rassjireniju sovetsko-datskikh svjasej i ulutjeniju polititjeskikh otnosje-
nij“[Danmark. Forholdsregler til at udvide de sovjetisk-danske forbindelser og til at forbedre de po-
litiske relationer] forslag og anmodning fra Khudolij, den sovjetiske ambassade i København, til
Moskva , 31. december 1960, AVP RF f. 085, op. 45, p. 167, d. 8, ll. 97-100. 
13 SAPMO-Barch: DY 30/IV 2/2.115/28: „ Information für die Aussenpolitische Kommission beim
Politbüro des Zentralkomitees der SED. Betr.: Information über den erreichten Stand und die wei-
teren Vorhaben der Auslandsinformation der DDR gegenüber hochentwickelte kapitalistischen
Ländern.“ 22.6.1987.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



Det ses, at propagandaen har fokus rettet mod systemkonflikten. Vestens
borgere skulle præsenteres for socialismens fortrin, og heraf skulle umiddel-
bart udspringe en forståelse for de socialistiske landes udenrigspolitik. Dette
blev formuleret som „forståelse for DDR’s fredspolitik“, der var synonymt
med udenrigs- og sikkerhedspolitikken. Men informations- og propaganda-
materialets langsigtede funktion var at skabe forudsætningerne for, at bor-
gerne i de vestlige lande vendte kapitalismen ryggen og hengav sig til den
samfundsmodel, der skabte de goder, som blev beskrevet. For landene i øst-
blokken gjaldt det om konstant at være til stede i den vestlige offentlighed i
en situation, der allerede i starten af 1970’erne blev beskrevet som „informa-
tionseksplosionen“. De samarbejdede derfor i forsøget på offensivt at sætte
dagsordenen. Det skulle blandt andet ske ved at udnytte Vestens „sociale og
politiske uretfærdighed“ og „åndelige degenering“, som det hed i oplægget
til et koordineringsmøde mellem kommunistiske partier i østlandene.14 Rent
praktisk betød det, at der flød en jævn strøm af udvalgte informationer fra Øst
mod Vest. Således modtog Danmark eksempelvis i 1963 alene fra DDR over
hundrede tusinde brochurer.15 Beholdningen af ikke-periodisk sovjetisk pro-
pagandamateriale på dansk i Arbejderbevægelsens bibliotek og arkiv (ABA)
omfatter i tidsrummet fra 1970 til 1989 ca. 33 forskellige publikationer. Af
dette udvalg er en til to publikationer udgivet årligt i 1970’erne, fire er fra
1981 og ni udgivelser fra 1983. Resten består af tre-fire publikationer årligt fra
til 1989.

Tematisk var publikationerne fra 1970’erne koncentreret om at fremstille
socialismen som garanten for et fredeligt og højt udviklet samfund. Den type
publikationer var typisk fremstillet af landsforeningen Danmark-Sovjet-
unionen.16 De mere udenrigspolitisk orienterede publikationer blev typisk
udgivet af pressebureauet Novostis forlag i Moskva, trykt af Terpotryk, forla-
get Tiden, forlaget Sputnik, eller presseafdelingen ved Sovjetunionens ambas-
sade. Oplagstallet blev opgivet til 2000 eksemplarer på to af publikatio-
nerne.17 På publikationer fra 1970’erne er ordene „fred“ og „socialisme“ gen-
nemgående i alle titler, og forsiderne er prydet af billeder fra fredsmarcher
og virksomme sovjetiske landbrug. Fra 1981 er tonen ændret og forsiderne vi-
ser nu soldater med gasmasker, dødningehoveder, en verden knust af missi-
ler, og ord som „skyld“, „trussel“, „fare“, og „vildfarelser“. Fra 1986, sammen-

ØSTLIG PROPAGANDA 389

14 SAPMO-Barch: DY30/IV B 2/20/656: „Probleme der Koordinierung der ideologischen Arbeit
und Auslandspropaganda“. 17.12.1973. 
15 Carel Horstmeier, „Særlige forbindelser? Danmark og DDR 1959-1973“, i: Thomas Wegener Friis,
Andreas Linderoth (red.), DDR og Norden, 2005, s. 126.
16 Eksempelvis Sovjetunionen, 1970, udgivet af Landsforeningen til samvirke mellem Danmark og
Sovjetunionen i samarbejde med APN. „Kontakt og kendskab til Sovjetunionen – landet med sti-
gende betydning for fred og fremskridt – er tidens løsen“, hedder det på bagsiden.
17 Vladlen Kusnetsov, Sovjetunionen foreslår, Tiden 1983; Hvordan fjernes truslen fra Europa? Den sovje-
tiske komité for europæiske sikkerhed og samarbejde og Videnskabsrådet for freds- og nedrustnings-
forskning, Sputnik 1983.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



faldende med Gorbatjovs forsøg på at reetablere dialogen mellem Øst og
Vest, flyver fredsduen igen på forsiderne sammen med appeller om oprettelse
af atomfri zoner. 

Ensartetheden og mængden af publikationer indicerer, at materialet er re-
præsentativt for de holdninger, Sovjetunionen ønskede at påvirke danskerne
med i perioden. Appellen i fredssagen kunne måske vinde bred opbakning på
nogle områder, og støtteorganisationer i Vesten bidrog også til at populari-
sere budskaberne gennem østligt inspirerede kampagner. Men selv om
Sovjetunionen på enkelte områder fik nogen succes, var Vestens tillid på et
bredere plan alligevel ikke så nem at vinde. En af årsagerne var formentlig, at
fredsprogrammet ikke var ensbetydende med, at man havde givet afkald på
klassekamp og de revolutionære standpunkter: „Kampen mellem arbejdere
og bourgeoisiet vil, ligesom den historiske kappestrid mellem de to sociale
systemer på den internationale arena, først ophøre når [det] mere progres-
sive socialistiske samfundssystem vinder en fuldstændig sejr“, hed det i en sov-
jetisk pamflet, som blev uddelt i Danmark.18 Videre hed det, at fredsprogram-
met blev støttet af „socialister, kommunister og andre progressive kræfter“, og
vestlige regeringskredse var „nødt til at tage hensyn til den sovjetiske politiks
popularitet blandt folkene.“ Eventuel vestlig skepsis blev gjort til skamme
med løftet om, at Sovjetunionen var „imod eksport af revolution“. Men igen
blev dette vigtige forbehold noget udvandet med budskabet om, at „USSR al-
tid var rede til at yde hjælp til ofrene for eksport af kontrarevolution.“

Som en fortsættelse af fredspolitikken blev et omfattende „Fredsprogram“
vedtaget på SUKP’s 24. kongres i foråret 1971. Det blev fundamentet og den
retoriske ramme for den sovjetiske aktivitet over for Vesteuropa i resten af sov-
jetimperiets levetid. Sovjetunionen fremstillede sig selv som repræsentant for
verdens folk og tilførte billedet af Sovjetstaten den moralske renhed, de hu-
manistiske værdier og den garanti for sikkerhed, som denne rolle indebar.
Programmet indeholdt punkter om afskaffelse af krig og angav et kodeks for
staters adfærd i det internationale liv, hvor vold og trusler skulle afskaffes. Der
skulle skabes kollektiv sikkerhed, og kaprustningen skulle standses. Desuden
skulle FN’s beslutninger om afskaffelse af koloniherredømmer realiseres, og
man skulle udvikle „gensidigt fordelagtige samarbejdsrelationer med stater,
der stræbte efter denne orden“. Efter denne opskrift indgik Sovjetunionen
samarbejdsaftaler indenfor økonomi, kultur, teknik og videnskab med vest-
europæiske lande. De fleste stater kunne ikke være uenige i de overordnede
visioner for en fredelig verden, og Fredsprogrammet og samarbejdsaftalerne
blev grundlaget for Sovjetunionens praktiske kontakt med udlandet på høj-
ere såvel som på lavere niveau. Fredsprogrammet lagde op til en uddybelse af
samarbejdet via de bilaterale samarbejdsaftaler, som udover at skabe forstå-
else og indsigt, blev anset for at „underbygge politiske deklarationer om styr-

390 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

18 Vladlen Katjanov, Socialisme betyder fred, Pressebureauet Novosti’s forlag, Moskva 1975, s. 9.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



kelse af freden og fredelig sameksistens, idet de danner et solidt økonomisk
grundlag for dem.“19

Demonstrationer og fredsmøder spillede en lige så vigtig rolle som topmø-
der og internationale aftaler i den sovjetiske propaganda. Verdensfredskon-
gressen i Moskva i 1973 demonstrerede „den store rolle og betydning, som de
offentlige organisationer, der kæmper aktivt for fred, spiller“, og blev „med
rette kaldt verdensfolkenes kongres“.20 Også her blev fredelig sameksistens
ophøjet til det eneste fornuftige grundlag for international sikkerhed. 

Efter 1975 fejrede man resultaterne af Helsingfors-konferencen, der fra
sovjetisk side blev præsenteret som et østligt initiativ. Afspændingsprocessen
havde banet vejen til Helsingfors, og afspændingen var i sovjetisk optik kom-
met i stand på grund af en generel ændring i styrkeforholdet på internatio-
nalt plan til fordel for socialismens, fredens og fremskridtets kræfter.
Østblokkens forsvarsevne var nu så stor, at vestlige ledere måtte „afstå fra tid-
ligere tale om muligheden for væbnet tilintetgørelse af socialismen i Europa,“
og Frankrig blev fremhævet som „det første land, som slog hul i en enig anti-
sovjetisk front“. I den sovjetiske propaganda trak man herfra en lige linje til-
bage til Warszawapagtlandenes politisk rådgivende komites konference i
1966, hvor man vedtog „Deklaration om styrkelse af fred og sikkerhed i
Europa“, og de Europæiske kommunist- og arbejderpartiers konference i
Karlovy Vary i april 1967, som vedtog „at forvandle Europa til et samarbejdets
og fredens kontinent“. De kapitalistiske staters accept af Slutakten fra Hel-
singfors-konferencen satte kronen på værket. Mens de socialistiske landes
standpunkt fra starten havde været klart og konstruktivt, nemlig at „uddybe
og forankre afspændingsprocessen“, havde politiske kredse i Vest blot „søgt at
finde kanaler til ideologisk indtrængen i det socialistiske samfund.“21

Fremstillingen af modsætningen mellem Østs og Vests motiver til Helsing-
fors-processen blev genstand for konklusioner, som passede ind i billedet af
Sovjetunionen som indehaver af initiativet – „levende og dynamisk“ i modsæt-
ning til en „træg og passiv“ vestlig verden.22 Sovjetunionen førte „konsekvent
en politik, der styrede mod udvidelse af de kulturelle forbindelser“. Sådanne
kontakter og udvekslinger skulle realiseres i overensstemmelse med hvert
lands forfatning og gældende love og regler, og i Slutakten blev det understre-
get, at „hvert land skulle respektere hinandens ret til at lave egne love og ad-
ministrative regler“.23 På den måde forsøgte Sovjetunionen samtidig at be-
skytte sig fra borgerlig antisovjetisk propaganda og at imødegå åbenhedskra-

ØSTLIG PROPAGANDA 391

19 Katjanov, Socialisme betyder fred, 1975, s. 12.
20 Katjanov, Socialisme betyder fred, 1975, s. 27.
21 K. Jurjev, Fredens vej – fornuftens vej, International panorama M 76, Pressebureauets Novosti’s for-
lag, 1976, s. 6, 14, 16.
22 Vladlen Kusnetsov, Sovjetunionen foreslår. Den internationale situation og sovjetiske fredsinitiativer,
Forlaget Tiden 1983, s. 89.
23 Jurjev, Fredens vej – fornuftens vej, 1976, s. 43, 49-50.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



vet fra Vest. Vestens krav om fri cirku-
lation af information og ideer var i
klar modstrid med Sovjetunionens
interesser. 

I argumentationen mod de vestlige
menneskerettighedskrav blev frem-
ført det synspunkt, at der i Sovjet-
unionen blev lagt vægt på de økono-
miske rettigheder, som Vesten angi-
veligt ikke kunne leve op til.24 Sam-
tidig blev respekten for „indre anlig-
gender“ ofte trukket frem fra sovje-
tisk side som et fredet område i inter-
nationale relationer. Respekten for
indre anliggender blev nedfældet i de
fleste officielle aftaler med udlandet.
Det var et punkt, som Sovjetunionen
understregede over for udlandet, at
det altid overholdt, hvilke gjorde det
nemmere at kræve reciprocitet på om-
rådet. 

Da Sovjetunionen invaderede Af-
ghanistan i 1979, blev det således an-

set for at være et internt anliggende og et anliggende alene mellem de to
lande. Moskva retfærdiggjorde interventionen med henvisning til, at rege-
ringen i Kabul havde anmodet om den og med, at det var Sovjetunionens
internationale pligt at støtte et kommunistisk regime i vanskeligheder. Man
var bange for at miste ikke kun et venligsindet naboland, men hvad der blev
kaldt et „næsten socialistisk land“.25 Propagandaen formidlede billedet af den
samtidige brudte afspænding som USA’s ansvar. USA havde forladt afspæn-
dingen, som andre nationer har kæmpet for i overensstemmelse med den fre-
delige sameksistens politik.26

Information om livet under socialismen
I beskrivelsen af propagandaen, som den var tilrettelagt for danskerne, vil
dette afsnit tage udgangspunkt i den periodiske propaganda, der var rettet

392 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

24 Sst. s. 60-71.
25 Georges-Henri Soutou, La guerre de Cinquante Ans, Les relations Est-Ouest 1943-1990, Fayard 2001, s.
616; IMEMO / O.N. Bykov (red.) Mesjdunarodnyj Jesjegodnik 1980. Politika i ekonomika, 1980, s. 207;
Oleg Grinjevskij, Tajny sovetskoj diplomatii, 2000, s. 329.
26 Hvorfra trues freden? Særnummer af „Fakta om Sovjetunionen“, Militærforlaget, USSR’s forsvarsmi-
nisterium, Moskva 1982, APN (Novosti) København 1982, s. 3.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005

Kommunistisk arrangement om Afghanistan,
februar 1980. (ABA).



mod danskerne på deres eget modersmål. Her var navnlig to tidsskrifter af be-
tydning: Det sovjetiske Fakta om Sovjetunionen og det østtyske DDR-Revy samt
radiokanalerne Radio Moskva og Radio Berlin International (RBI).

Ledelsen i Sovjetunionen og DDR anvendte radiostationerne Radio Moskva
og Radio Berlin International (RBI) til at give danskerne et indtryk af „livet i so-
cialismen“, samtidig med, at de havde en dagspolitisk profil. Program-
indholdet i den faste aftensendetid mellem kl. 18.00 og 20.00 var: „Nyheder
fra Sovjetunionen“, „Kommentarer til international politik“ og „Videnskab og
teknik“, „Ungdomsprogrammer“ samt en fast sendetid, hvor „danske besø-
gende, fagforeningsfolk, politikere, kulturpersoner osv.“ berettede om deres
indtryk af Sovjetunionen.27 Redaktionerne på de to radiostationer bestod af
danske oplæsere og oversættere og en fast lokal redaktion bestående af funk-
tionærer fra kommunistpartierne. De sovjetiske og østtyske myndigheder
søgte danske medarbejdere til radioen gennem DKP, for Moskvaredaktionens
vedkommende blandt danskere som skulle på længerevarende skolingsop-
hold i Moskva.28 Den østtyske radiostation var inddraget i DDR’s støtte til
DKP, idet den finansierede Land og Folks korrespondent i Berlin.29 Radio Berlin
International udsendte som sin sovjetiske pendant nyheds- og baggrundsinfor-
mation om DDR på kortbølge til lande kloden rundt og til danskerne fra star-
ten af 1960’erne hver dag ca. halvanden time.30 Der var således tale om en
omfattende og omkostningskrævende virksomhed, hvilket fremgår af RBI’s
store andel af det samlede østtyske propagandabudget, jf. tabel 44.1.

De tidlige numre af Fakta om Sovjetunionen, som Sovjetunionens ambassade
siden 1951 havde stået bag, om end det officielt var produceret af nyhedsbu-
reauet APN, bragte hovedsagelig optryk af oversatte artikler fra Pravda og
Isvestija, partiledernes taler og erklæringer fra Sovjetunionens regering. Den
politiske stil slog ikke rigtig an i den danske offentlighed og supplerede kun
dårligt Land og Folk. Det kom også til udtryk i den sovjetiske ambassadørs ind-
beretninger, hvor han pressede på for at trække mere sportsstof ind i tidsskrif-
tets spalter, fordi sporten som trækplaster kunne få dansk ungdom til at „eta-
blere forbindelser til Sovjetunionen og kan bringe dem med til ungdomsfes-
tivaler i Sovjetunionen og Østeuropa.“31 I 1963 lagde redaktionen stilen om og
præsenterede et nyt farvestrålende blad, der ville udkomme to gange måned-
ligt og „på objektiv måde som hidtil belyse Sovjetunionens inden- og uden-

ØSTLIG PROPAGANDA 393

27 APN-redaktionens programpræsentation i Fakta om Sovjetunionen, 1968, nr. 20 og 1971, nr. 7.
28 Jf. brev fra Ib Nørlund til SUKP’s CK, 30. oktober 1968 samt brev fra Ib Nørlund til instituttet for
Samfundsvidenskaber i Moskva, 8, januar 1976, ABA,Kasse 397: SUKP Sovjet.
29 SAPMO-Barch: DY 30/IV A 2/20/547: „ Vorlage für das Sekretariat. Betr.: Akkreditierung und
Bezahlung des DDR-Korrespondenten des Zentralorgans der KP-Dänemark “Land og Folk“, John
Wilken“. 15.2.1968.
30 Carel Horstmeier, „Særlige forbindelser? Danmark og DDR 1959-1973.“ Thomas Wegener Friis,
Andreas Linderoth (red), DDR og Norden, 2005, s.126. 
31 Referat af samtale med medlem af DKP’s CK I. Wagner, formand for DKU I. Grot og sekretær i
DKU P. Emanuel, indberetning af N. Slavin, 25. oktober 1957, RGANI f. 5, op. 50, d. 20, ll. 215-218.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



rigspolitik med det formål at bidrage til den gensidige forståelse og udvidelse
af forbindelserne mellem vore folk og styrke arbejdet for verdensfreden.
Tidsskriftet vil bringe stof om tilværelsen i Sovjetunionen og udviklingen af
produktionslivet.“32 Fakta om Sovjetunionen stilede mod at nå ud over den
snævre kommunistiske læserskare, der abonnerede på Land og Folk. De be-
handlede emneområder fik i de næste årtier omtrent følgende fordeling: 1/5
rejsebeskrivelser, 1/5 sport, 1/5 kunst og kultur, 1/5 teknik og økonomi, og
1/5 mere direkte politiske emner. Derved fik tidsskriftet mest karakter af en
rejsebrochure eller et livsstilsmagasin, i hvert fald med det billede af tilvæ-
relsen i det socialistiske samfund, som regimet ønskede at videreformidle.
Partitoppens taler blev herefter kun trykt på gult papir som tillæg. Frem-
stillinger af femårsplaner og SUKP’s resolutioner veg efterhånden pladsen for
tillokkende fotos af sovjetborgere på ski, på fabrikken, i kolkhosen, i skolen
eller i pionerlejren.

Som det fremgik af den tidligere nævnte udgiftspost til Verlag Zeit im Bild (se
tabel 44.1) der udgav DDR-revy, var det ikke billigt at udgive bladet. Både Fakta
om Sovjetunionen og den østtyske pendant DDR-revy blev trykt i god kvalitet.
DDR-revy var med hensyn til produktionskvalitet endog flottere end den sov-
jetiske publikation. Tidsskriftet var trykt på glittet papir med udstrakt brug af
farvefotos. Det overgik her danske ugeblade i den pågældende periode
(1963-78) og sigtede mod en kvalitet, der mindede om vestlige livsstilsmaga-
siner. Herved stod det i modsætning til det almindelige indtryk af østlandene
og deres produkter, der generelt havde ry for at være billige og af dårligere
kvalitet end varer i Vesten. Dette var ikke tilfældigt. Tidsskriftet skulle netop
være med til at beskrive DDR som en fuldt moderne industristat, der levede
op til verdensmarkedets standarder. Udgifterne hertil blev dækket af DDR-sta-
ten selv, idet halvdelen af oplaget var gratis og blev tilsendt modtagerne. Den
anden halvdel blev solgt på kommercielle vilkår. Udbyttet herfra bidrog til at
drive de nationale DDR-venskabsforeninger.33 DDR-revy var det primære or-
gan for DDR’s propaganda rettet mod de „højt udviklede kapitalistiske
lande“. Det udkom i perioden 1956-1990 på dansk, svensk, finsk, engelsk,
fransk, italiensk, græsk og naturligvis på tysk. Bladet kredsede om fire hoved-
temaer, idet det atter og atter søgte at slå fast, at DDR var en succesrig, mo-
derne og menneskevenlig stat, en stat, der kæmpede for freden, en antifascis-
tisk stat og en kulturstat med historiske traditioner.34 DDR-revy udkom på

394 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

32 Fakta om Sovjetunionen, 1963, nr. 1.
33 SAPMO-Barch: DY 30/IV 2/2.115/28: „ Information für die Aussenpolitische Kommission beim
Politbüro des Zentralkomitees der SED. Betr.: Information über den erreichten Stand und die wei-
teren Vorhaben der Auslandsinformation der DDR gegenüber hochentwickelte kapitalistischen
Ländern.“ 22.6.1987. 
34 Nils Abraham, „Die Selbstdarstellung der DDR im Rahmen der Public Diplomacy gegenüber
Schweden nach der völkerrechtlichen Anerkennung 1972: Das Beispiel des Magazins DDR-Revue“ i
Heiner Timmermann (red.), Das war die DDR, 2004, s. 432.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



dansk fra 1961 frem til statens sammenbrud i 1990, og modtagergruppen var
på lidt over tusinde personer og institutioner.35 Tidsskriftet var en oversæt-
telse af et tysk forlæg, men indeholdt i sin danske version et tillæg, der særligt
beskæftigede sig med det dansk-østtyske forhold. Ligesom Fakta om Sovjet-
unionen indeholdt det østtyske tidsskrift også særlige spalter med udgiverlan-
dets aktuelle holdning til international politik, men det var stadig domineret
af livsstilsartikler.

Stofområdet „livet i socialismen“ var det største og mest dominerende i
både Fakta om Sovjetunionen og DDR-revy. Her blev det demonstreret, at bor-
gerne i de socialistiske lande virkelig nød tilværelsen i deres samfund.
Optimismen var stor og siderne fyldt med glade og tilfredse mennesker.
Individvinklen var typisk i tidsskrifternes artikler trukket frem gennem ud-
valgte DDR- eller sovjetborgeres oplevelser af denne eller hin generelle ten-
dens i socialismen. Overordnet betragtet handlede artiklerne om livet i soci-
alismen med vægt på følgende temaer: socialismens og planøkonomiens suc-
ces med besøg på virksomheder, velfærdsgoder under socialismen, det høje
kulturniveau i de socialistiske samfund og ferie og fritid i de socialistiske
lande.

Beskrivelsen af den socialistiske økonomi skulle ses som et indlæg i kampen
mellem systemerne under den fredelige sameksistens, hvor målestokken for
deres succes i vidt omfang blev deres evne til at skabe økonomisk vækst og en
højere levestandard for deres borgere. Ifølge den marxistisk-leninistiske ide-
ologi var planøkonomien en mere rationel produktionsform end den kapita-
listiske. Denne forestilling så man i øst særligt i 1950’erne og 1960’erne be-
kræftet i de ofte forskønnede produktionstal og vækstrater. Dette førte til en
optimisme, som regimet reflekterede ved at opstille nye, endnu højere plan-
mål for fremtidig vækst og effektiviseringer af produktionen. Troen på plan-
økonomiens vækstpotentiale, der som tidligere nævnt ikke var noget isoleret
østligt fænomen, fik i starten af 1960’erne regimerne i Sovjet og i DDR til at
proklamere, at landenes produktion i en overskuelig fremtid ville overhale
USA og Vesttyskland. Denne kappestrid kom meget tydeligt til udtryk gen-
nem direkte sammenligninger med levevilkårene i de store vestlige samfund,
som eksempelvis når Fakta om Sovjetunionen proklamerede, at „Sovjetunionens
fremgang er fire gange hurtigere end USA’s“.36 Den økonomiske vækst blev
ofte underbygget med et statistisk materiale, der ikke var kontrollerbart, men
så godt ud og virkede ligeså illustrativt som tidsskrifternes mange farvebille-
der: „Den støtte udvikling af den socialistiske industri og landbruget har be-
virket, at landets nationalindkomst i 1970 vil udgøre 275 milliarder rubler,
næsten 50 gange så meget som i 1913. Denne hurtige vækst har gjort det mu-

ØSTLIG PROPAGANDA 395

35 Carel Horstmeier, „Særlige forbindelser? Danmark og DDR 1959-1973“, i: Thomas Wegener Friis,
Andreas Linderoth (red.), DDR og Norden, 2005, s.126. 
36 Fakta om Sovjetunionen, 1963, nr. 3.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



ligt at hæve industri- og bygningsarbejdernes realløn med godt 600 pct. Og
bøndernes realindtægter med hen ved 1000 pct.“37

Selv om der i realiteten var et svælg mellem visionerne hos de økonomiske
planlæggere i de statslige planmyndigheder og realiteterne på fabriks- og ikke
mindst butiksgulvene, var tidsskrifterne fyldt med positive evalueringer af
fem- eller syvårsplanerne. DDR-revyen trykte eksempelvis i 1960’erne artikel-
serien „7 år forvandler et land“ om 7-års planen (indtil denne plan blev opgi-
vet og erstattet af nedjusterede femårsplaner). Karakteristisk handlede mange
artikler om „mere kød, mere mælk og flere æg“, der lovpriste produktions-
fremgangen i de statslige kollektivbrug. Tendensen til at kvantificere frem-
skridtet i forbrug var ligeså udpræget i Fakta om Sovjetunionen, der i 1963 stolt
erklærede, at „i dag producerer Sovjetunionen ca. 50 kg kød om året pr. ind-
bygger“.38 Også med hensyn til vandkraft lå Sovjetunionen foran alle andre
lande, idet den samlede kapacitet blot i de store floder blev anslået til 300 mil-
lioner kilowatt.39

Som vist i det foregående var energi-forbruget et væsentligt succesparame-
ter i den østlige propaganda. Et højt energiforbrug og tilsvarende produktion
skulle demonstrere, at Sovjetunionen var et højt udviklet og moderne indu-
strisamfund. Hvad propagandaen så bort fra, var, at det større forbrug var et
udslag af systemets ineffektivitet og frådseriet med energireserverne. Et sy-
stem, der betragtede det som en succes at bruge mest mulig energi, var ikke
tilskyndet til at udnytte ressourcerne rationelt. På papiret tegnede DDR’s
brunkulsproduktion sig også som et stort fremskridt, men i virkelighedens
verden var produktionen udtryk for et stort ressourcespild.40

De nævnte eksempler på fremhævelsen af „forbrugsfesten under socialis-
men“ havde deres baggrund i de kommunistiske regimers vækst- og frem-
skridtstro. I Vesten, hvor en lignende tiltro til industrialiseringen ligeledes i
mange år var fremherskende, eksisterede en skepsis og et politisk modspil,
der klart påpegede, at den fortsatte vækst havde en bagside med forurening
og rovdrift på råstoffer. Den kritik var i Sovjetunionen og de øvrige lande i
Warszawapagten primært båret af grupper uden for det kommunistisk orga-
niserede magtapparat og derfor udsat for regimernes undertrykkelse. Da
denne kritik ikke var kommunistpartiernes politik, lagde propagandatids-
skrifterne ikke bånd på sig selv i dækningen af „erhvervsstoffet“. Historier om
planøkonomiens enorme industrianlæg var fast stof i bladene.41 Fra sovjetisk
side kom det blandt andet til udtryk i forbindelse med besøget af en ameri-
kansk delegation med indenrigsminister Udall i spidsen i september 1962.

396 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

37 Fakta om Sovjetunionen, 1970, nr. 21.
38 Fakta om Sovjetunionen, 1963, nr. 2.
39 Fakta om Sovjetunionen, 1963, nr. 1.
40 I kapitel 60 gennemgås den videre betydning af disse fundamentale mangler ved den socialistiske
økonomi.
41 „Leuna – den syntetiske fremtid“, DDR-revy nr. 7, 1964.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



Delegationslederen udtalte efter rundrejsen, at sovjetiske ingeniører havde
udarbejdet nye og originale metoder til anlæg af store vandkraftværker og
dæmninger“.42 Lovprisningen af socialismens landvindinger af personer fra
Vesten var i øvrigt et yndet redskab. De kunne paradoksalt nok anvendes som
sandhedsvidner, og skulle dermed hæve artiklernes troværdighed.43

Fremhævelsen af østlandenes højtudviklede teknologi og veludviklede in-
dustri skulle medvirke til at fremstille socialismen som et moderne, frem-
gangsrigt og succesrigt system. Men da der i plansystemet og den sovjetiske in-
dustriform ikke var stor mulighed for at tage højde for følgevirkninger og
problemer i form af økologiske katastrofer, må propagandaen i stigende grad
have virket fremmedgørende på en vestlig læser. Dette forhold fremgår ek-
sempelvis af Fakta om Sovjetunionens temanummer om atomkraft, der i 1979

ØSTLIG PROPAGANDA 397

42 Fakta om Sovjetunionen, 1963, nr. 14.
43 Fra østlig side havde man normalt travlt med at underminere Vestens troværdighed – vel vidende
at vestlige repræsentanter havde større troværdighed i en vestlig offentlighed. Tendensen kommer
eksempelvis tydeligt til udtryk i det faste indlæg i DDR-revy „andere über uns“, hvor folk fra Vesten
udtaler sig positivt om forskellige aspekter af DDR og SED’s politik. Se Nils Abraham, „Die
Selbstdarstellung der DDR im Rahmen der Public Diplomacy gegenüber Schweden nach der völker-
rechtlichen Anerkennung 1972: Das Beispiel des Magazins DDR-Revue“, i Heiner Timmermann, Das
war die DDR. DDR-Forschung im Fadenkreuz von Herrschaft, Aussenbeziehungen, Kultur und Souveränität,
2004, s. 440.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG

Propagandaen lagde vægt på at fremstille østlandene som teknologisk veludviklede, et indtryk
billeder som disse skulle fremme. Opførelse af atomkraftværk i Sovjetunionen, udateret. (FN).



fremstilles som „en særdeles lovende energikilde“. Bladet kunne fortælle sine
læsere, at „Erfaringerne fra isbryderen „Lenin“ og kraftværket i Novo-
voronesh har vist en særlig vigtig fordel ved atomkraften fra disse reaktorer –
de er ufarlige for miljøet“ og „Det er særdeles vigtigt, for det er altså muligt at
bygge sådanne atomkraftværker inden for storbyers grænser“.44 På dette tids-
punkt var netop kampen mod atomkraft i Danmark tiltagende med krav om
lukning af det svenske a-kraftværk Barsebäck. 

Selvom den østlige propaganda til stadighed fremhævede socialismens og
planøkonomiens velsignelser, havde den svært ved at imødegå de vestlige be-
folkningers opfattelse af, at landene i øst var fattigere end dem selv. Selv sær-
deles loyale danske fremstillinger måtte erkende, at der til tider var visse øko-
nomiske problemer bag jerntæppet. Det kom for eksempel til udtryk i bogen
DDR – Samfund og økonomi fra DKP’s forlag Tiden. Bogen forklarede fænome-
net Intershops eller dollarbutikker med, at DDR meget mod magthavernes
ønske var nødt til – og altså befandt sig i en økonomisk tvangssituation – at
opretholde disse særlige forretninger, hvor der mod vestlig valuta kunne kø-
bes varer, der for normale borgere var umulige at købe.

Konfronteret med realiteterne om, at den vestlige forbruger var økono-
misk og materielt bedre stillet end forbrugerne i de socialistiske lande, var
den østlige propaganda nødsaget til at udvide levestandard-begrebet til at om-
fatte andet og mere end rent forbrug. Ud over at portrættere den socialistiske
velfærdsmodel beskrev propagandaen også de socialistiske landes særligt høje
vidensniveau og kulturelle stade. Mht. velfærden var navnlig tre temaer domi-
nerende: borgernes adgang til moderne og billige boliger, adgangen til et ud-
bygget og gratis sundhedssystem samt adgangen til en ligeledes gratis uddan-
nelse. Resultaterne af de store boligprogrammer ses stadig i Østeuropa. Alle
Østlande igangsatte fra 1960’erne et moderne og billigt elementbyggeri, og
overalt skød boligblokke af beton op og skaffede borgerne en boligform, der
på trods af den dårlige kvalitet var relativ attraktiv, idet byggerierne var mo-
derne med fjernvarme og nye sanitære anlæg modsat det ældre byggeri. I pro-
pagandaen berettedes gerne og ofte om de nye boliger: „Alle vegne i Sovjet-
unionen flytter folk ind i nye lejligheder. Flytninger under festlige udfoldelser
er blevet daglig foreteelse i den sovjetiske tilværelse .. . I de kapitalistiske
lande må arbejdets mennesker betale en stor del af deres indtægt i huslejer:
i USA godt 30 pct, i Vesttyskland 23 pct, og i Frankrig 25 pct. I Sovjetunionen
er huslejen den laveste i verden“.45 Netop de kunstigt meget lave huslejer blev
gennem hele den kolde krig et af propagandaens flagskibe. 

I beskrivelsen af den socialistiske velfærdsmodel var de to tidsskrifter op-
mærksomme på den kvindelige del af læserskaren. Sovjetiske repræsentanter
i Danmark havde siden 1950’erne diskuteret charmeoffensiven over for dan-

398 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

44 „Energi. Nu og i fremtiden.“ Fakta om Sovjetunionen, 1979. 
45 Fakta om Sovjetunionen, 1963, nr. 6.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



ske kvinder i informationsmaterialet. I 1969 fremhævede den sovjetiske le-
delse over for repræsentanter for kommunist- og arbejderpartier på et møde
i Moskva i 1969 et „vigtigt karaktertræk ved vores epoke“, nemlig „kvinders
massedeltagelse i klassekampen“, „det voksende antal kvinder, som er beskæf-
tiget i produktion og andre aktiviteter“, „deres politiske bevidsthed og kamp
for økonomiske og sociale rettigheder“. Tanken var, at „kvinders rettigheder
og lighed i de socialistiske lande“ måtte stå som „et forbillede for kvinderne i
de kapitalistiske lande.“46 Det illustreredes af et eksempel fra APN-redaktio-
nen i Danmark, som i Fakta om Sovjetunionen, 1963 nr. 5 citerede en sovjetisk
kvinde: „Sovjetstyret ophøjede kvinden og gav hende rettigheder på lige fod
med manden (...) I dag er vi sovjetiske kvinder lykkelige over den udvikling,
vi og vore børn oplever. Det er naturligvis tungt at vide, at der endnu er ad-
skillige lande på vor skønne planet, hvor kvindernes skæbne den dag i dag er
meget hård“. I de følgende årtier optog artikler om kvinders vilkår, moderne
børneopdragelse, mode, karriere en stor del af spaltepladsen. 

Den dansksprogede propaganda var imidlertid ikke skræddersyet til danske
modtagere. For størsteparten af artiklerne gjaldt det, at de blot var oversat fra
et forlæg på russisk eller tysk. Undtagelser var diskussioner af de nordiske lan-
des velfærdsmodel. Her var udfordringen til tidsskrifternes redaktioner, at
lovprisningen af de sociale systemer i de socialistiske lande i forhold til de
skandinaviske mødte nogle vanskeligheder, idet flere af kerneydelserne som
uddannelse og gratis sygehuse også var integrerede dele af den nordiske vel-
færdsmodel. Forsøg på at gøre op med den nordiske model kom blandt an-
det til udtryk i den østtyske presseudgivelse Horizont, der op gennem
1970’erne netop førte en kampagne mod den nordiske model. Her ønskede
man gennem den østtyske propaganda for det første at påvise, at velfærdsmo-
dellens rygte overgik de faktiske realiteter. Den svenske model blev her afvist
som et socialistisk alternativ og socialdemokraterne kåret som „kapitalismens
apologeter“. For det andet påpegede østtyskerne fænomener som ungdoms-
kriminalitet og narkomani – skyggesider, som man nægtede at kende til i øst.
Østtyskerne erklærede, at narkoproblemet var udryk for velfærdssystemets
svigt, idet det „skyldtes ungdomsarbejdsløsheden, højt arbejdstempo, ensfor-
migt arbejde og svig i en verden af borgerlig karrieretænkning og skånselsløs
konkurrence“.47

ØSTLIG PROPAGANDA 399

46 „O meroprijatijakh v svjasi s 20-letijem Mesjdunarodnoj demokratitjeskoj federatsii sjensjin“, [Om
tiltag i forbindelse med International demokratisk føderation af kvinders 20-års jubilæum]
Postanovlenije [Forordning] fra SSOD om tiltag over for udlandet for at fremme kvindernes rolle i
folkenes kamp for fred, 23.marts 1965, GARF f. 9576, op. 11, d. 223, ll. 44-47; „Sadatji borby protiv
imperialisma na sovremennom etape (...)“ Kommunike vedtaget af den internationale kommunis-
tiske bevægelse, 17. juni 1969, Dok. 140 i Ministerstvo inostrannykh del SSSR, Sa mir i besopasnost na-
rodov – Dokumenty vnesjnej politiki SSSR 1969, 1987, s. 344.
47 Astrid Hedin, „Wandel durch Annäherung, Förandring genom närmande ? Sverige och DDR i
Östpolitikens era“, i Thomas Wegener Friis, Andreas Linderoth (red.), DDR og Norden, 2005, s. 347.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



Kontrapropaganda mod den udenlandske presse

Selv om det var målet for den østlige propaganda at bestemme, hvordan soci-
alismen skulle betragtes og diskuteres i Vesten, måtte ledelsen i Warszawa-
pagtlandene erfare, at det langtfra lykkedes. Et indirekte udtryk herfor, var
den anden søjle i propagandaen, som regimerne fandt det nødvendigt at eta-
blere. Det var den såkaldte „kontrapropaganda“ mod informationsmateriale,
der blev til i de kapitalistiske lande.

KGB gjorde i 1965 SUKP’s CK opmærksom på miskrediteringskampagner i
Vesten, der var resultat af en „højt udviklet propagandatjeneste med special-
afdelinger for hvert enkelt emneområde“. Som modvægt foreslog Moskva „en
sammenlægning og effektivisering af APN og Kulturkomitéen for til-
virkningen af udenlandske propagandastrategier, oprettelse af „udvalg for
ideologi i hvert enkelt fagministerium“, og endelig „oprettelse af et propagan-
dainstitut med sociologer, psykologer, filosoffer, historikere og etnografer, der
kan udvirke forslag til at imødegå Vestens undergravende virksomhed“.48

Kontrapropagandaen skulle fortrænge Vestens kritiske billede af undertryk-
kende politistater, hvor befolkningen affandt sig med lange køer, en stadig
mangel på forbrugsgoder og dertil ytrings- og rejseforbud. SUKP’s CK’s inter-
nationale afdeling havde siden 1949 produceret hæfter og materiale på dansk
for den såkaldte modpropaganda, dvs. materiale der skulle fortælle dan-
skerne „sandheden om Sovjetunionen.“ I 1950 angav ambassaden tallet til 50-
60.000 bøger og artikelsamlinger samt Sovinformbureaus såkaldte materiale-
mapper og 250 artikler tilrettelagt for den danske presse.49

Forklaringerne på socialismens svagheder og mangler var ofte ganske op-
findsomme. Alligevel fandtes forhold, der ikke var til at komme uden om, ek-
sempelvis den vedvarende ustabile forsyningssituation. Fakta om Sovjetunionen
reagerede i kommentaren „Levestandard i Øst og Vest“ med at slå fast, at „le-
vestandard ikke kun er et spørgsmål om vareudbuddet i butikkerne“ – hvori
der lå en implicit anerkendelse af problemet. Den ytrede ikke kritik af tilstan-
dene i Sovjetunionen, bortset fra erkendelsen af, at „biler er dyre, meget
dyre“. Læseren fik beregnet, at sovjetborgeren anno 1979 i virkeligheden var
økonomisk bedre stillet end amerikanerne, og østpropagandaen slog heref-
ter på den gratis sundhedstjeneste, gratis uddannelse og den lave huslejer. 

De bugnende menukort blev brugt i DDR-revy som et modargument mod
rygter i den vesttyske presse om den ustabile fødevaresituation i Østtyskland
1961. I artiklen „Hungersnød ? – Latterligt“ i oktobernummeret udtalte en

400 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

48 KGB-rapport til SUKP’s CK om modforanstaltninger til „fjendens styrkede imperialistiske spionage
og ideologiske centre“, 3. marts 1965, Dokument nr 41, gengivet i Nicolas Werth og Gaël Moullec,
Rapports Secrets Soviétiques 1921-1991, 1994, s. 430-440.
49 „Ottjot missii SSSR v Danii sa 1949 god“ [Rapport fra USSR’s gesandtskab i Danmark for året 1949]
Ambassadeindberetning, marts 1950, RGASPI f. 17, op. 137, d. 129, ll. 31-88.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



gruppe af „eksperter“ sig om fødevaresituationen. Her refererede mesterkok-
ken Dieter Elsholtz fra restauranten „Frankfurter Tor“ i Berlin til de famøse
menukort: „Vi har hver dag over tusinde gæster. Maden smager dem alle og
alle roser vor righoldige spiseseddel. Man skulle sende løgnhalsene et menu-
kort, måske rødmer de så af skam“. En handlende redegjorde for det store
udbud af fiskekonserves, mens den „tilfældigt udvalgte“ bygningsarbejder
Leo Wilhelm fra Berlin-Hohenschönhausen skulle have udtalt: „Vore penge
stemmer og der findes nok at købe. Skal det kaldes hungersnød?“50

Generelt var det vanskeligt at danne sig et fuldstændigt billede af vareforsy-
ningen i det tilknappede DDR. Ikke mindst da Berlin og hovedbyerne i di-
strikterne som Rostock og Leipzig, som en del danskere besøgte i forbindelse
med Østersøugerne, var relativt bedre forsynet med varer end resten af lan-
det. 

Den velvilligt indstillede læser fik testet sin positive indstilling under opfø-
relsen af Berlin-muren i 1961. DDR-revy behandlede ikke opførelsen i noget
stort omfang, men anlagde dog et østtysk perspektiv på de „politiske sider“ af
Berlin-problematikken. Bladet forsøgte sig også med et modtræk i november-
udgaven i 1961 med artiklen „700.000 flygtninge kom fra Vesttyskland“. Det
var et svar på Vestens tolkning af Berlin-muren som en brutal stopper for den
smutvej, der truede med at dræne DDR’s arbejdsstyrke. I artiklen vendte for-
fatteren problematikken på hovedet, idet han påstod, at vandringen i
Tyskland ikke gik fra øst mod vest, men derimod den anden vej. Alligevel må
artiklens ord have lydt noget hule, så kort tid efter murens bygning: „Hvad
tvinger hundrede tusinder af flittige kvalificerede mennesker til at forlade de-
res hjemstavn? „Deutsche Woche“, som udkommer i München (Vesttyskland)
giver efter et omfattende rundspørge følgende svar herpå: „et repræsentativt
gennemsnit af de adspurgte angav dårlige arbejdsmuligheder, for høje leve-
omkostninger og skatter, for få muligheder til at skaffe sig en finansiel re-
serve. En meget ofte angivet grund er afvisning af militærtjeneste. Også efter
de forholdsregler, som DDR’s regering har foretaget til beskyttelse af sine
grænser, vedvarer tilstrømningen af overflyttere fra Vesttyskland uformind-
sket“.51

Da Vesten som tidligere nævnt indledte sin menneskerettighedskampagne
med afsæt i CSCE-aftalens kurv 3, blev der i østblokkens dansksprogede tids-
skrifter ført artikelkampagner, der skulle tage brodden af den skarpeste vest-
lige kritik og om muligt vende den mod disse lande selv. Et eksempel var en
artikelserie fra Fakta om Sovjetunionen, hvor APN-redaktionen opsøgte de
„ofre“ for undertrykkelse, som den vestlige presse havde udpeget og drejede
historien 180 grader, som f.eks. artiklen med overskriften „Som de dog ly-
ver!“, der indledtes med følgende: „Med passende mellemrum bliver vestlige

ØSTLIG PROPAGANDA 401

50 „Hungersnød ? – Latterligt“, DDR-Revy. Nr. 10, 1961.
51 DDR-Revy, nr. 11, 1961. 

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



avislæsere belemret med mærkværdige og gruopvækkende beretninger om,
hvordan sovjetborgere, der tillader sig den luksus at mene noget andet det
dét, der er „tilladt fra officielt hold“ (hvad det så end er!) bliver maltrakteret
af myndighederne. Beretningerne er udstyret med tilsyneladende pålidelig
dokumentation – såsom navn, alder, civilstand, uddannelse m.m. Og så må de
vel være sandfærdige. Eller må de nu også det?“52

Partiledelsen i DDR spekulerede over, hvordan menneskerettighedskritik-
ken kunne vendes mod Vesttyskland i stedet. En miskreditering af Vesttysk-
land havde længe været et hovedmål i DDR’s propaganda. En mulighed, DDR
udnyttede, var Vesttysklands Berufsverbot mod venstreorienterede i offentlig
tjeneste.53. På menneskerettighedsområdet havde SED således allerede i star-
ten af 1960’erne arbejdet for „skånselsløst“ at afsløre menneskerettigheds-
krænkelse i Vesttyskland, og DKP samarbejdede i samme periode med Ver-
densfredsrådet og Samarbejdskomitéen for Fred og Sikkerhed om kampag-
ner mod Berufsverbot i Vesttyskland.54

Valget af en offensiv linje fra østtysk side betød også, at vigtige konkrete sa-
ger blev fortiet af DDR-revy. Det gjaldt ikke mindst DDR’s udvisning af den
kritiske sangskriver Wolf Biermann.55 Men ligesom Biermann ikke ophørte
med at være et problem for DDR, efter at statsledelsen havde nægtet at lade
ham vende tilbage efter en koncert i Forbundsrepublikken i 1976, ligeså lidt
lykkedes det de socialistiske lande at tale det østlige menneskerettighedspro-
blem ihjel. Problematikken virkede ikke kun som en platform for generel for-
dømmelse af østblokken, den trængte endog ind i den kommunistiske
verdensbevægelse og medvirkede til, at mere kritiske kommunistpartier som
det franske distancerede sig fra Sovjetunionen. Herfra var svaret, som det
fremgår af en samtidig sovjetisk skrivelse, at øge indsatsen i propagandaind-
satsen over for Vesten i de periodiske tidsskrifter.56

Et yndet udstillingsobjekt i kontrapropagandaen var de nationale minorite-
ter. Da deres vilkår var en del af Vestens menneskerettighedskritik, gjaldt det
for propagandaen om at vise, hvor godt de mange forskellige mindretal fak-
tisk trivedes under socialismen. Fakta om Sovjetunionen havde i 1978 og 1979

402 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

52 Fakta om Sovjetunionen, 1977, nr. 23-25.
53 SAPMO-Barch: DY30/Vorl.SED/32445: „Betr.: Erste Erfahrungen bei der Realisierung des
Politbürobeschlusses vom 25.1.1977 zur Verstärkung der Konterpropaganda im nichtsozialistischen
Ausland“. 5.4.1977.
54 „Verdensfredsrådets internationale Menneskerettighedskommission“, 22. oktober 1977; Kasse 426:
Berufsverbotkomiteen, materiale 1973-, Fredssekretariatet. Berufsverbotarbejde/ -komite (vedr.
BRD) 1977 samt Cirkulære af 27. juni 1978, Kasse 146: DKP, CK. Sekretariatet. Cirkulærer 1970-1979. 
55 Nils Abraham, „Die Selbstdarstellung der DDR im Rahmen der Public Diplomacy gegenüber
Schweden nach der völkerrechtlichen Anerkennung 1972: Das Beispiel des Magazins DDR-Revue“ i
Heiner Timmermann (red.), Das war die DDR, Münster 2004, note 362, s. 444.
56 „Ottjot litovskogo otdelenija APN sa 1974 god“ [Rapport fra den litauiske afdeling af APN for
1974] Om udlandspropagandaens art og omfang, 28. januar 1975, Lietuvos Centrinis Valstybes
Archyvas, f. R-1019, ap. 3, b. 244, ll.29-31.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



en artikelserie med fokus på jødernes rettigheder i Sovjet.57 Dette træk lå i lo-
gisk forlængelse af, at kritiske kredse i Vesten nærede den mistanke, at flere
af de kommunistiske regimer i Østeuropa ikke havde lagt antisemitismen bag
sig. Indimellem bidrog danske kommunister til at imødegå sådanne anklager.
I 1956 anmodede den sovjetiske ambassade DKP’s ledelse om gennem artik-
ler og andre former for offentlige indlæg at imødegå en sovjet-kritisk presse-
kampagne igangsat i Studentersamfundet angående jødernes forhold i
Sovjetunionen. DKP’s Ib Nørlund lovede at påtage sig opgaven med hjælp fra
jødiske DKP’ere.58 Det indgik i Landsforeningens kulturelle virksomhed i
samarbejde med APN-kontoret i Danmark at udgive tryksager om jødernes
forhold i Sovjetunionen,59 og dermed, ifølge bestyrelsen, gennem „reelle op-
lysninger“ at aflive „en række af de beretninger, der har fyldt danske masse-
medier vedrørende jødernes stilling i Sovjetunionen“.60

APN-redaktionen fremhævede også de muslimske mindretals rettigheder i
Sovjetunionen. Fakta om Sovjetunionen inviterede sine læsere indenfor hos
mufti Babakhan, formanden for det muslimske råd for Centralasien og
Kasakhstan, der kunne berolige vestlige læsere, der var bekymret for religio-
nens stilling under socialismen, med at „Artikel 52 i Sovjetunionens forfat-
ning garanterer samvittighedsfrihed for alle borgere, ret til at bekende sig til
enhver religion“.61 Sovjetunionen havde med sine mange folkeslag de bedste
forudsætninger for at drive propaganda for et vellykket multikulturelt sam-
fund – uagtet den undertrykkelse og russificering disse folk havde været ud-
sat for. Netop russificeringen blev fremstillet som et gode, idet USSR’s indsats
for at få „nationaliteterne“ i fjerne egne lært det russiske sprog blev hilst vel-
kommen som en del af menneskerettighederne.62

En mindre del af den sovjetiske modpropaganda behandlede forurenings-
problemet, som var blevet genstand for stigende opmærksomhed i Vesten.
Forurening havde en direkte betydning for det danske og skandinaviske pu-
blikum, fordi Østersøen op gennem den kolde krig blev belastet af de om-
kringliggende stater. Fra nordisk side blev de socialistiske stater i syd og øst
kritiseret for at pumpe forurenet spildevand og affaldsstoffer gennem flo-
derne og direkte ud i det fælles hav. Det sovjetiske nyhedsbureau APN i
Danmark havde siden 1970 arbejdet med samme tema, hvor den gamle pa-
role fra 1950’erne „Østersøen som fredens hav“ herefter fik den aktualiserede
ordlyd „Østersøen – det rene hav“. Karakteristisk for den sovjetiske behand-

ØSTLIG PROPAGANDA 403

57 Eksempelvis Fakta om Sovjetunionen, 7. juli 1979.
58 Referat af samtale med medlem af DKPs eksekutivkomité Ib Nørlund 6. september 1956, indbe-
retning fra A.S. Kaplin, 12. september 1956. RGANI f. 5, op. 28, d. 435, l. 238.
59 Ingmar Wagners breve til Juri Samochin, Sovjetunionens ambassade, 5. marts 1971 og 12. august
1971, Landsforeningens arkiv.
60 Bestyrelsens beretning, 16. september 1971, Landsforeningens arkiv.
61 „Muslimer i Sovjetunionen“. Fakta om Sovjetunionen, oktober 1979.
62 Eksemplet er fra Fakta om Sovjetunionen, 9. september 1979. 

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



ling af dette emne var, at den afviste enhver skyld og i stedet med højtidelige
erklæringer forsøgte at stemme skandinaverne mildt. Det var eksempelvis
kendetegnende for det sovjetiske udspil, lanceret i 1978, om en totalstands-
ning af spildevandsudledning i floder og vandløb med forbindelse til Øster-
søen.63 Det var et propagandaforslag, der gav indtryk af, at østblokken havde
initiativet på dette område, men reelt var det uden chancer for at blive gen-
nemført.

Miljødækningen i propagandabladene var også udformet, så den bidrog til
at skabe et positivt socialismebillede i Vesten. I den ånd kunne Fakta om
Sovjetunionen hævde over for miljøbevidste danskere, at „Smog er ukendt på
russisk.... . Vort samfund har med et modeudtryk været ’økologisk bevidst’ fra
sine første dage. Lenin lagde i Sovjetstyrets første dage stor vægt på bevarelse
af naturen selv under borgerkrigen og midt i efterkrigstidens ødelæggelser.
Der vedtoges i disse år bestemmelser om bevarelsen af naturen, af parker og
haveanlæg, en lov om forstvæsenet og oprettelse af et centralt organ for be-
skyttelse af vandressourcerne osv.“64 For at demonstrere den sovjetiske miljø-
bevidsthed, lancerede Fakta om Sovjetunionen temaet mennesket og naturen.

I det sovjetiske udenrigsministerium var man opmærksom på, at miljøsam-
arbejde omkring Østersøen var et område, hvor danskerne var til at tale
med.65 Det må imidlertid betragtes som tvivlsomt, om danskerne købte de til
tider meget opfindsomme sovjetiske forklaringer på miljøproblemerne i
Østersøen. Således foreslog Fakta om Sovjetunionen i artiklen „Havene i er fare“
fra 1970 en forklaring, der placerede ansvaret på Danmarks NATO-partnere:
„Hvad er de nye kilder til forurening? Det er først og fremmest skibe, der luk-
ker olieholdigt vand ud i havet. Sovjetunionen har truffet flere foranstalt-
ninger... . Østersøen skal være ren. Den skal være et fredens, venskabets og
samarbejdets hav mellem alle Østersø-lande til fælles gavn for befolkning-
erne. I øvrigt er det de amerikanske strategiske bombemaskiner, der sviner.“66

Med henblik på at koble sikkerhedspolitikken til forureningsbekæmpelsen
foreslog bladet året efter, at miljøet skulle sikres gennem en aftale, der luk-
kede bælterne og Kielerkanalen for krigsskibe og kampfly fra lande, der ikke
havde kyster langs Østersøen.67 En sådan ordning havde naturligvis ikke no-
gen reel udsigt til at blive gennemført, fordi den helt overvejende rettede sig
mod de store NATO-allierede. Alligevel var en sådan udelukkelsespolitik en
del af de forslag, Sovjetunionen havde stillet op gennem 1960’erne – tidligere
dog uden at kæde det sammen med miljøet. Miljøvinklingen blev efterføl-

404 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

63“Red Østersøen“. Fakta om Sovjetunionen. Nr. 1, 1978. 
64 Fakta om Sovjetunionen. Nr. 15-16,1970. 
65 “Vypiska is politottjota posolstva SSSR v Danii sa 1974 god“ [Sammendrag af politisk rapport fra
Sovjetunionens ambassade i Danmark for året 1974], MID, 6. marts 1975, Lietuvos Centrinis
Valstybes Archyvas, f.R-1019, ap. 4, b.195, ll. 23-27.
66 Fakta om Sovjetunionen. 1970, nr. 13-14. 
67 Fakta om Sovjetunionen. 1971, nr. 11.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



gende kædet sammen med nedrustningstemaet i Sovjetunionens forslag på
FN’s 35. generalforsamling i 1980 „Om staternes historiske ansvar for beva-
relsen af naturen for den nuværende og de kommende generationer“.
Kernen i Moskvas holdning var „at miljøbeskyttelse ikke blot er et økologisk
problem, men også et politisk. Løsningen af det afhænger af oprustningen,
afskaffelse af kolonialismen, som udplyndrer naturressourcerne i andre
lande, af det brede internationale samarbejde og af kampen for økonomisk
og socialt fremskridt“.68

Forholdet til Danmark og aktuel politik 
Som den tredje propagandasøjle efter fremhævelse af livet under socialismen
og gendrivelse af den vestlige kritik af østlandene opererede det sovjetiske
APN-kontor som ovenfor nævnt med søjlen „materiale om bilaterale for-
hold“.69 Ambassadør Levytjkin foreslog i 1963, at Sovjetunionen med fordel
kunne øge den offentlige informationsmængde vedrørende det nære dansk-
sovjetiske forhold, herunder Danmarks interesse for østblokkens udenrigspo-
litiske initiativer og i det hele taget opfattelsen af den aktuelle internationale
politik, og endelig de positive beretninger om venskab mellem det danske og
russiske folk. Disse emner ville nemlig indirekte også fremme de to første pro-
pagandasøjler, som primært sigtede mod at skabe et fundament af generel
velvilje over for systemet i de socialistiske lande og forbedre den kommunis-
tiske ideologis stilling i Danmark.70

Statsbesøg var ifølge SUKP en ideel mulighed for at få formidlet østlande-
nes budskaber. Således viderebragte den sovjetiske ambassadør i Danmark, N.
Slavin, den vurdering til chefen for MID’s skandinaviske afdeling, I.I. Iljitjov,
at H.C. Hansens undertegnelse af det dansk-sovjetiske kommuniké i marts
1956 tjente Sovjetunionens „propaganda for principperne i den fredelige
sameksistens“, om end østlandene burde øge offentlighedsarbejdet for disse
principper.71 Presseomtale i forbindelse med statsbesøg i Danmark var i det
hele taget anledning til, som SUKP’s CK’s ideologiske afdeling skrev i 1964,
„at styrke propagandaen over for de skandinaviske lande“. Under forbere-

ØSTLIG PROPAGANDA 405

68 Vladlen Kusnetsov, Sovjetunionen foreslår. Den internationale situation og sovjetiske fredsinitiativer,
Forlaget Tiden, 1983, s. 36.
69 „Ottjot litovskogo otdelenija APN sa 1974 god“ [Rapport fra den litauiske afdeling af APN for
1974] Om udlandspropagandaens art og omfang, 28. januar 1975, Lietuvos Centrinis Valstybes
Archyvas, f. R-1019, ap. 3, b. 244, ll.29-31.
70 „O nasjikh sadatjakh v rasvitii sovetsko-datskikh otnosjenij na blisjajsjije gody“. Orientirovotjnyj
perspektivnyj plan [Om vore opgaver med henblik på udviklingen af sovjetisk-danske forbindelser i
de kommende år. Orienterende perspektivplan] af K. Levytjkin. 5. august 1963, AVP RF f.085, op.
48, p. 173, d. 8, ll. 41-56.
71 Slavin til chefen for MID’s skandinaviske afdeling, I.I. Iljitjov, 12. juli 1956, AVP RF, f. 085, op. 40,
p. 158, d. 10, ll. 24-26. Indberetningen omhandler dansk opfattelse af principperne for fredelig sam-
eksistens.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



delserne til Khrusjtjovs besøg i Danmark i sommeren 1964 skulle de centrale
aviser på afrejsedagen offentliggøre artikler og materialer om forholdet mel-
lem Sovjetunionen og de skandinaviske lande.72

Når regeringsrepræsentanter kom på besøg i Moskva, udnyttede SUKP alle
muligheder for mediemæssig opmærksomhed på emner, den vestlige presse
ellers ikke ofrede megen spalteplads på. De officielle medier og kommuni-
keer kunne fremhæve det nære og venskabelige forhold mellem Sovjet-
unionen og europæiske NATO-lande, bilateralt samarbejde på en række fel-
ter og ikke mindst opbakning bag østlandenes alternative sikkerhedspolitiske
forslag. Jens Otto Krag overvejede inden sin Moskvarejse i februar 1964,
hvilke af SUKP’s propagandamål han ville acceptere at være med til at
fremme og hvilke ikke. Danmarks glæde ved Sovjetunionens imødekommen-
hed og villighed til at indgå handelsaftaler: ja. Dette emne plejede samtidig
Danmarks image som brobygger mellem Øst og Vest.73 Men dansk støtte til
Østersøen som fredens hav og Skandinavien som atomfri zone skulle propan-
damaskinen ikke vikle ham ind i.74 Isvestija gengav 18. februar 1964 et inter-
view med Krag, hvor han skulle have sagt angående nedrustning, at de nor-
diske lande satte sig for i FN at arbejde for nedrustning, og “at det ikke var
nødvendigt at gøre yderligere end det, der allerede er blevet gjort for at sikre
freden i Nordeuropa.“

Propagandatidsskrifterne holdt af at understrege Danmarks erklærede
overordnede mål om afspænding i Europa og endnu bedre de elementer af
dansk udenrigspolitik, der stemte overens med de mål, som de socialistiske
lande også havde. Her fremdrog man de områder, hvor der var formel enig-
hed, og nedtonede sider, der udtrykte forskellige forestillinger og vanskelige
forhindringer. Det kom for eksempel til udtryk i forbindelse med forbere-
delsen og gennemførelsen af den europæiske sikkerhedskonference. APN-re-
daktionen i Danmark skrev med udgangspunkt i dette tema i 1966, at Dan-
mark et år tidligere „som et af de første lande i Vesteuropa havde et positivt
standpunkt til tanken om afholdelse af en fælleseuropæisk sikkerhedskonfe-
rence, og skønt det danske forslag i den fase ikke fik støtte fra andre NATO-
lande, opnåede det en bemærkelsesværdig international resonans. Alt i alt
fremmede det interessen for en konference.“ Bladet fremhævede de styrkede
bilaterale forbindelser mellem Danmark og Østlandene, som „udløber af at
Krag havde været i Polen, samt Hækkerups rejser til de østeuropæiske lande...

406 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

72 “O meroprijatijakh v svjasi s visitom t. Khrusjtjova N.S. v Daniju, Svetsiju i Norvegiju.“ [Om tiltag i
forbindelse med Khrusjtjovs besøg i Danmark, Sverige og Norge]. Beslutning fra Centralkomiteens
præsidium, 29. april 1964, RGANI f. 3, op. 18, d. 246, ll. 69-71.
73 Bo Lidegaard, Jens Otto Krag 1962-1978, 2002, s. 132-134.
74 Krags overvejelser ifølge den danske ambassade i Moskva, meddelt den franske ambassade i tele-
grammet „Du sejour en URSS du Premier Ministre danois (19.-28. fev. 1964)“, Archives diplomati-
ques. Udenrigsministeriet. Frankrig, Europe, Danemark, 1944-1970, vol. 93, politique étrangère,
Relations Danemark avec l’URSS, 13-23-7.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



Oprettelsen af forretningsmæssige og politiske forbindelser er til gavn for det
fælleseuropæiske samarbejde og bidrager til at stabilisere en fredelig atmos-
fære over kontinentet“.75

En lære, tidsskrifterne gerne uddrog af forholdet til de nordiske lande, var
den grundlæggende enighed mellem de nordiske folk og folkene i de socia-
listiske lande i spørgsmål om fred og fordragelighed: „Den sovjetiske offent-
lighed mener, at de nordiske lande sammen med andre små vesteuropæiske
lande kan yde et væsentligt bidrag til international afspænding og til udvik-
ling af ligeberettiget og gensidigt fordelagtigt samarbejde mellem stater med
forskelligt samfundssystem“.76 I forbindelse med, at det „rolige og stabile
Norden“ blev anset for et oplagt sted at skabe såkaldte fredszoner udtalte
Bresjnev 17. maj 1977: „Det er tydeligt, at små stater har mulighed for at ar-
bejde meget mere aktivt og med større nytteeffekt for fred og afspænding“.77

Fakta om Sovjetunionen roste i de følgende år „dialogpolitikken“, som
Danmark fremmede gennem sin støtte til den sikkerhedskonference, de soci-
alistiske lande tidligere havde foreslået.78 Redaktionen koblede ikke kun kon-
ferencetanken sammen med et såkaldt „sikkerhedsfælleskab blandt Øster-
sølandene“, men også til spørgsmålet om anerkendelsen af DDR. Det skete
blandt andet i omtalen af en to-dages konference i Landstingssalen på
Christiansborg i maj 1971 med titlen „Fred i Østersøområdet“, hvor repræsen-
tanter fra offentligheden i Finland, Danmark, Norge, Sverige, Forbunds-
republikken, Sovjetunionen, DDR og Polen ifølge det sovjetiske tidsskrift ud-
talte sig til fordel for anerkendelse af „status quo i Europa, der genspejler de
territoriale og politiske resultater af den anden verdenskrig.“ Der blev omtalt
en forberedelseskomité, nedsat i Danmark med dette formål, og det hed vi-
dere: „Den sovjetiske offentlighed modtog med interesse forslaget om at
holde de næste fredsdage i København. Kendte mennesker fra de sovjetiske
Østersøstaters kulturliv, store videnskabsmænd, der arbejder med Østersøens
problemer, har udtrykt ønske om at deltage i møderne i København og i en ven-
skabelig meningsudveksling med deres kolleger og naboer fra andre lande.“79

Alternativet til NATO blev i Fakta om Sovjetunionen fremhævet gennem per-
spektivet om en kollektiv europæisk sikkerhedsproces eller om „et skandina-
visk fællesskab“, som kobledes til idéen om et fællesskab mellem de stater, der
grænsede op til Østersøen og til idéen om en atomfri zone i Norden. I den
sammenhæng greb man ivrigt om forskellige sovjet-inspirerede forslag som
„Kekkonens smukke forslag til konsolidering af freden i det høje Nord.“80

ØSTLIG PROPAGANDA 407

75 Fakta om Sovjetunionen, 1967, nr. 5.
76 Fakta om Sovjetunionen, 1966, nr. 2.
77 P. Krymov, Sovetskij sojus i severnyje strany [Sovjetunionen og de nordiske lande],
Mesjdunarodnaja Sjisn nr. 8, 1979, s. 17. Citatet blev bragt i Pravda 17. maj 1977.
78 Fakta om Sovjetunionen, 1967, nr. 4 og 1971, nr. 4.
79 Fakta om Sovjetunionen, 1971, nr. 10.
80 Fakta om Sovjetunionen, 1966, nr. 1.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



Billedet af Danmark som småstaten, der trådte op mod de store, var yndet
i materialet fra de socialistiske lande.81 I 1974 skrev det sovjetiske udenrigsmi-
nisterium i sit sammendrag om dansk politik, at det var en „succes at invitere
Anker Jørgensen til Sovjetunionen og modtage ham på højeste niveau. På
den måde har man „signaleret, at Sovjetunionen retter lige så stor opmærk-
somhed mod små, som mod store lande“. Man konstaterede, at der havde væ-
ret en meningsudveksling om internationale problemer, som blev „udnyttet“
til brug for „påvirkning af den danske regering“.82 I forbindelse med hans be-
søg glædede sovjetpressen sig over enigheden om den forestående CSCE-kon-
ference.83 Man beklagede dog samtidig, at Danmark „i realiteten fulgte
samme vej som USA, England og Frankrig, der ville gøre den tyske fascisme
tilpas. Det er i hvert fald sovjetiske forskeres syn på dette problem.“84

I dette citat lå ikke så meget en kritik af Danmark som af NATO’s stormag-
ter. Deres fremfærd blev brugt til at kontrastere de positive sider af socialis-
men. Samtidig levede propaganda-bladene op til et af hovedmålene i østlan-
denes udenrigspolitiske virksomhed – nemlig at „afsløre kapitalismen“. I den
forbindelse associerede man sympatiske træk i Danmarks udenrigspolitik til
den sovjetiske politik og modstillede disse til de øvrige vestmagter. Sovjet-
unionen ønskede i den forbindelse også at bruge en traditionel modvilje mod
vestmagternes kolonipolitik. APN-redaktionen i Danmark roste i artikelserier
den danske FN-politik som udtryk for solidaritet med den tredje verden, som
gav sig udslag i rundhåndet u-landsbistand – „helt på linje med sovjetisk poli-
tik“.85

Internt vurderede den sovjetiske ledelse, at dækningen af den tredje ver-
den var en god sag. Den skandinaviske afdeling i udenrigsministeriet hæftede
sig i 1977 ved, at den danske regering gik ind for en mere nuanceret og kom-
promissøgende vestlig holdning i spørgsmålet om økonomiske forbindelser
til udviklingslande, ønskede at normalisere forholdet til Angola, og havde „en
radikal linje i spørgsmålet om kampen mod kolonialisme“.86

408 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

81 “O nekotorykh osobennostjakh vnesjnej politiki Danii“. Spravka. [Om nogle særegenheder ved
Danmarks udenrigspolitik“. Indberetning] af 2. sekretær N. Sjtjeklein, den sovjetiske ambassade i
København, 19. april 1963, AVP RF f. 085, op. 48, p. 173, d. 8, ll. 1-7.
82 „Vypiska is polititjeskogo ottjota posolstva SSSR v Danii sa 1973 god“ [Sammendrag af politisk rap-
port fra Sovjetunionens ambassade i Danmark for året 1973], MID , 27. februar 1974, Lietuvos
Centrinis Valstybes Archyvas, f. R-1019, ap. 4, b. 186, ll. 5-8. 
83 Fakta om Sovjetunionen, 1973, nr. 21.
84 Fakta om Sovjetunionen, 1974, nr. 8.
85 MID hæftede sig ved dette træk i dansk politik, jf. „Vnesjnjaja politika Danii i jejo mesjdunarod-
noje polosjenije v 1963 gody“ [Danmarks udenrigspolitik og dets udenrigspolitiske forhold i året
1963], MID sammendrag på grundlag af ambassadeindberetninger fra København, MID, 30. marts
1964, Lietuvos Centrinis Valstybes Archyvas, f. R-1019, ap. 3, b. 108, ll. 36-50. 
86 „Vypiska is polititjeskogo ottjota posolstva SSSR v Danii sa 1976 god. Vnesjnjaja politika Danii.“
[Sammendrag af politisk rapport fra Sovjetunionens ambassade i Danmark for året 1976. Dan-
marks udenrigspolitik], 28. marts 1977, Lietuvos Centrinis Valstybes Archyvas, f. R-1019, ap. 4, b. 207,
l. 22-25. 

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



Vestlige landes til tider problematiske engagement i den tredje verden var
et af de punkter, sovjetpropagandaen med størst effekt kunne brug i sin „af-
sløring af kapitalismen.“ Fra 1966 gennemførte Fakta om Sovjetunionen en pro-
test mod Portugals fortsatte kolonipolitik i Afrika og samme nummer frem-
førte kritikken af USA’s engagement i Vietnam.87 Uhyggelige billedreporta-
ger fra Vietnam optrådte i bladets årgang 1968, nr. 10 og igen 1970, nr. 7-8.
Om USA’s politik i Chile skrev bladet i 1971: „De demokratiske og venstreori-
enterede kræfters sejr i Chile kom uventet for Washington. USA havde gjort
alt for at hindre det. Agenter for CIA strømmede til landet, og reaktionen
greb til åbne terroristiske handlinger. Med disse handlinger ville højrekræf-
terne, opmuntret af Washington, sprede panik, skabe en atmosfære af frygt
og tilskynde hæren til statskup.“88 En kritik af Sydafrika som en minimodel af
USA startede i bladets spalter i 1971: „Bladets fakta om uhyrlig udbytning af
den oprindelige befolkning i Sydafrika anklager jo ikke alene USA’s imperia-
lisme. I de sidste år er der på udenlandske investeringer opflasket en sydafri-
kansk imperialisme ... . Den herskende klike føler den voksende overspæn-
ding i landets politiske atmosfære og skynder sig at sikre sig støtte og at an-
råbe om NATO’s militære og politiske protektion“.89

Med til det bilaterale propagandaarsenal hørte understregningen af sam-
hørigheden mellem det danske og sovjetiske folk. Den danske APN-redaktion
anvendte typisk statistikker over telefonsamtaler og brevforsendelser mellem
Rusland og Danmark, artikler med erindringer om den sovjetiske „befrielse“
af Bornholm i jubilæumsskrivelser „for 20 år siden“, „for 25 år siden og „for
30 år siden“, og med indlæg vedrørende sovjetisk-skandinavisk samarbejde
om søredningstjeneste i Østersøen. Dette samarbejde var et eksempel på en
rent praktisk bilateral foranstaltning, som sovjetiske publikationer ofte heviste
til.90

I DDR, der jo ikke som stat havde deltaget i den begivenhed, som også de
socialistiske lande omtalte som befrielsen af Danmark, søgte ledelsen her ad
anden vej at etablere en historisk forståelse mellem de to folk. I den sammen-
hæng var statens anti-fascistiske grundlag et brugbart redskab. Kommunist-
partiet SED anså sig selv som født ud af modstanden mod Hitler, og som den
legitime åndelige arvtager til antifascismen i Tyskland – naturligvis i stærk
modsætning til Vesttyskland. Forbindelsen til Danmark var den danske mod-
standsbevægelse. Der blev fremstillet reportager om danske modstandsfolks
rejse til antifascistiske mindehøjtideligheder i DDR, hvor danskere blandt an-

ØSTLIG PROPAGANDA 409

87 Fakta om Sovjetunionen, 1966, nr. 4.
88 Fakta om Sovjetunionen, 1971, nr. 1.
89 Fakta om Sovjetunionen, 1971, nr. 10.
90 Eksempelvis Fakta om Sovjetunionen, 1968, nr. 13-14; „Predlosjenija posolstva po rasvitiju svjasej
mesjdu SSSR i Danijej“ [Ambassadens forslag til udvikling af forbindelserne mellem USSR og
Danmark] den sovjetiske ambassade i København til MID, 9. juni 1958, AVP RF f. 085, op. 42, p. 162,
d.6, l. 35.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



det fra tid til anden gæstede de nationale mindesmærker i de tidligere KZ-
lejre Buchenwald og Sachsenhausen.91 Den anden vej rejste østtyskere – kom-
munister – der havde kæmpet mod Hitler og helst nogle af de tyske flygtede
kommunister, der under besættelse havde arbejdet sammen med den danske
modstandsbevægelse.92 Den historiske fællesskabsfølelse blev som regel i artik-
lerne omsat til sympati for DDR’s udenrigspolitik og/eller en fordømmelse af
NATO. De danske modstandsrepræsentanter var næsten altid DKP’ere. 

Fakta om Sovjetunionen offentliggjorde ligeledes vindere af rejser til Sovjet-
unionen, som havde deltaget i de stilekonkurrencer, Landsforeningen til
Samvirke mellem Danmark og Sovjetunionen havde udskrevet i samarbejde

410 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

91 “Sachsenhausen“, DDR-Revy nr. 4, 1963; “Modstandsfolkenes indsats er ikke glemt“, DDR-revy nr. 6,
1985.
92 “Solidariteten glemmer vi aldrig“, DDR-Revy nr. 5, 1978; “Et gensyn med Danmark efter 40 år“,
DDR-revy nr. 8, 1984.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005

Eksempel på konkurrence fra Fakta om Sovjetunionen, 1972.



med det danske Undervisningsministerium. Koordineringen med de danske
myndigheder hang alene sammen med behovet for at få adresserne på sko-
lerne, men APN-journalisterne understregede dette samarbejde med henblik
på at øge legitimiteten. I 1966 var emnet „Hvad jeg ville se, hvis jeg fik en rejse
til Sovjetunionen“.93 Et andet eksempel med samme førstepræmie var en sti-
lekonkurrence i 1978 udskrevet af Landsforeningen i samarbejde med Direk-
toratet for Gymnasieskolerne og HF. Kandidaterne kunne vælge at skrive om
1) „Udviklingen i Sovjetunionen i de forløbne år siden revolutionen inden for
forskellige områder af samfundslivet“, 2) Forholdet mellem kirke og stat i
Sovjetunionen og 3) En skildring af livet i Rusland før revolutionen på basis
af Maxim Gorkis forfatterskab“.94

Gennemslagskraften

Direkte succes for propagandaen er vanskelig at påvise, da dens funktion var
en langsigtet imageforbedring snarere end en kortsigtet kommentar til den
aktuelle udvikling. Sidstnævnte rolle udfyldte den østlige og den vestlige kom-
munistiske presse – i Danmark Land og Folk – bedre. En første indikator på
succes for den østlige propaganda var, at den kunne slå ud til de danske kom-
munisters fordel på valgdagen. Fik Fakta om Sovjetunionens glædesstrålende
kosmonauter og folkedansere, DDR-revyens fremgangsrige befolkning eller
Radio Moskvas læsning af den politiske lektie danskerne til at flytte deres kryds
på stemmesedlen over til DKP? Der findes ingen konkrete undersøgelser af
spørgsmålet, men der er intet, som tyder på, at svaret er andet end et klart
nej. 

Et problem ved såvel den trykte som den æterbårne propaganda var, at det
stod klart for modtageren, at der ikke så meget var tale om fakta om
Sovjetunionen som om nøje udvalgte fakta. Den positive glansbilledversion af
socialismen, som tidsskrifterne udstillede, måtte stemme en kritisk læser skep-
tisk. Socialismen havde også et andet ansigt. Et, der viste tænder, og som de
fleste havde svært ved at glemme. Denne side af den sovjetiske socialisme viste
sig eksempelvis ved invasionen i Ungarn 1956, opførelsen af Berlin-muren
1961 og i Tjekkoslovakiet 1968. Hvor alvorlige ridser disse begivenheder gav
i Sovjetunionens og de øvrige socialistiske staters image kunne blandt andet
aflæses i de rystelser, som de tre begivenheder afstedkom langt ind i rækkerne
af loyale kommunistiske partimedlemmer. Således førte angrebet på Ungarn
til spaltningen af det danske kommunistparti og til, at mange medlemmer
meldte sig ud af partiet. 

En tidligere ledende medarbejder i Radio Berlin International, RBI, har i en
bog skrevet efter genforeningen hævdet, at RBI generelt havde en bred gen-

ØSTLIG PROPAGANDA 411

93 Fakta om Sovjetunionen ,1966, nr. 1.
94 Annonce fra Fakta om Sovjetunionen, 1978, nr. 1.

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



nemslagkraft og blev lyttet til af en trofast og omfattende lytterskare på selv de
fjerneste kontinenter. Herfra modtog radiostationen dagligt breve fra tak-
nemmelige og interesserede lyttere.95 Denne beskrivelse går udmærket i
spænd med den måde, hvorpå RBI præsenterede sig selv over for sine poli-
tiske opdragsgivere i DDR. Det fremgår for eksempel af en rapport fra RBI til
SED’s centralkomite i 1963. Her forklarede den danske redaktion, at en
dansk skoleelev havde henvendt sig med forespørgsel om mere materiale om
DDR til brug for en præsentation i skolen. Desuden kunne redaktionen
glæde sig over en lytter, der nød RBI, fordi den adskilte sig fra de danske me-
dier, der fik deres stof fra „ret så nazistiske vesttyske kilder“. 

RBI havde imidlertid også været opmærksom på, at succesen nok var be-
grænset. Årsagen så man deri, at man var kommet til at sende den danske ud-
sendelse samtidig med dansk tv’s nyhedsudsendelse.96 En lignende vurdering
af RBI’s manglende succes med at få tag i de danske radiolyttere stammer fra
et møde mellem lederen af SED i Rostock, Karl Zylla, og DKP-ledelsen i 1965.
Meldingen fra de danske kommunister var, at praktisk taget ingen lyttede til
RBI.97 På samme måde sendte Aksel Larsen en skarp kritik af Radio Moskvas
dansksprogede udsendelser og vedlagde et brev fra frustrerede DKP’ere, der
fandt programmerne kedelige, uaktuelle og uegnede til et dansk publikum.98

Efterhånden som tv for alvor vandt frem i Danmark, er det rimeligt at antage,
at behovet for østtysk radio ikke nødvendigvis steg uden for en snæver gruppe
af rettroende DKP’ere og andre særligt interesserede. Til denne snævre
gruppe af lyttere hørte udenrigsministeriet og de danske efterretningstjenes-
ter, som her fandt gode indicier for kampagner og presseangreb.99

Østlandenes egne vurderinger af effekten af informations- og propaganda-
materialet var ofte negativ. Efter Krags besøg i Moskva, oktober 1965, var eva-
lueringen hos de sovjetiske repræsentanter i Danmark moderat.
Propagandaen skulle være „mere konkret og letfattelig“ for den danske be-
folkning, og „den savner forståelse for synspunkterne hos den del af be-
folkningen, som den henvender sig til“.100 Hvad angår DDR diskuterede SED

412 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

95 Heinz Odermann, Wellen mit tausend Klägen. Geschichte rund um den Erdball in Sendungen des
Auslandsrundfunks der DDR Radio Berlin International, 2003, s.10. 
96 SAPMO-Barch: DY 30/IV A 2/2.028/52: “Auszüge aus Hörerbriefen des Monats Oktober
1963“.13.11.1963.
97 SAPMO-Barch: DY 30/IV A 2/20/ 547: „Bericht über meine Reise nach Kopenhagen vom 14.-
19.5.1965“. 
98 Aksel Larsen til SUKP’s CK, 30. november 1954, RGANI f. 5, op. 28, d. 138, ll. 146-154.
99 Eksempelvis (telegram) fra ambassaden i Moskva, modt. 8/4-57, 8. april 1957, UM.105.T.1.b/4;
Betragtninger vedrørende Ruslands politik over for Norden, 1949-72, 24. januar 1949, UM.
Ad.5.D.30.a; Vedr. oversigterne over russiske presseangreb mod Danmark, referat af 17. november
1952, UM.105.M.28.b.
100 „Predlosjenija o dalnejsjem rasvitii sovetsko-datskikh otnosjenij, vytekajusjtjije is itogov visita pre-
mjerministra Kraga v Sovetskiij Sojus“ [Forslag til yderligere udvikling af de sovjetisk-danske relatio-
ner efter statsminister Krags besøg i Sovjetunionen] indberetning af 23. december 1965, AVP RF f.
085, op. 50, p. 177, d. 7, ll. 73-83.

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005



jævnligt propagandaen med de danske kammerater i DKP, som også gjorde
opmærksom på, at propagandaen havde problemer med at slå bredt igen-
nem. Således vurderede den ledende DKP’er Ingmar Wagner i 1963 i en sam-
tale med den daværende chef for SED’s afdeling for udenrigspolitik Peter
Florin, at DDR-propagandaen var virkningsløs, mens Berlin-muren fortsat
havde en negativ virkning endog helt ind i partiets egne rækker.101

Det forhold, at propagandaen ofte ikke blev vurderet til at være virknings-
fuld nok, faldt på stengrund eller i værste fald virkede komisk, må rejse
spørgsmålet, hvorfor de socialistiske lande fortsatte med at pumpe så mange
penge i propagandamaskineriet. Forklaringen er, at propagandaen rørte ved
et hovedpunkt i den kolde krig, nemlig kampen om sjælene, det store slag
mellem kommunismen og kapitalismen. For ledelsen i de socialistiske lande
var den fortsatte agitation for socialismen en grundsøjle i påvirkningsarbej-
det. Propagandaen var derfor et nødvendigt element i fortsættelsen af den
politiske kamp, og det var i Øst at betragte som en kapitulation, hvis denne
politiske offensiv tog af i forhold til Vesten. Meldinger om den begrænsede
virkning kunne derfor ikke føre til spørgsmål om propagandaens eksistensbe-
rettigelse.

Som nævnt var informationsmaterialets langtidsvirkning på sovjetkommu-
nismens image et forhold, der ikke umiddelbart kunne aflæses i læser- eller
lyttertallene. Det væsentlige var, at propagandaen blev videreformidlet af an-
dre. Staterne og de statskontrollerede institutioner havde et informations-
monopol, som det var meget vanskeligt at komme uden om. På den ene side
skulle ubehagelige emner ties ihjel ved, at man i Vesten ikke fik adgang til tro-
værdige og repræsentative informationer. På den anden side skulle regimer-
nes gode sider overeksponeres, så kritiske røster stod over for en mur af „do-
kumentation“. I den forbindelse havde østlandene den fordel, at de i meget
vid udstrækning kunne styre informationsstrømmen fra øst mod vest. 

Mængden af tilgængeligt kildemateriale om de emner, man fra de socialis-
tiske landes side ønskede til debat – for eksempel socialistisk skolepolitik el-
ler sundhedsvæsen – kunne medvirke til at fortrænge emner som det sovje-
tiske Gulag-system. Kunne østlandene således på den måde påvirke eksempel-
vis indholdet i vestlige bogudgivelser, blev det anset for at være medvirkende
til imageplejen. 

Når østpropagandaen på enkelte punkter satte sig spor i de vestlige be-
folkningers bevidsthed, var det på et område som socialismens evne til at
skabe konkrete velfærdsgoder, og trods den overvejende vestlige skepsis på
området, var respekten for østlandenes samfundsmodel i Vest formentlig
størst i den her behandlede periode. Hvorvidt dette skabte en grundlæg-

ØSTLIG PROPAGANDA 413

101 SAPMO-Barch: DY 30/IV A 2/20/547: „Aktennotiz über die Aussprache, die vom Genossen
Florin mit dem Genossen Ingmar Wagner – Sekretär der KP Dänemarks am 23.1.1963 durchgeführt
wurde.“ 1.2.1963. 

DANMARK UNDER DEN KOLDE KRIG



gende velvilje over for den socialistiske model, som østlandene kunne trække
på i andre sammenhænge hos de vestlige befolkninger, må dog anses for
mere end tvivlsomt. Den automatiske kobling mellem socialisme, fred, vækst
og velfærd, som Øst forsøgte at foretage, trængte ikke igennem til en bred
vestlig offentlighed, og socialismen i den sovjetiske udgave forblev i Danmark
en drøm i en lille og marginaliseret subkultur.

414 DEL III  ·  DÉTENTE 1963-1978

DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER 2005


